Monday, February 20, 2012

ALI STONE : KETIKA MENGUCAPKAN DUA KALIMAH SYAHADAH, AKU MERASA SEDANG BERHADAPAN DENGAN MANUSIA SUCI

Setelah memeluk Islam dan menggantikan namanya daripada Sean Stone kepada Ali Stone mengatakan,"Menurut saya, sebagaimana pemerintahan Babylon musnah, kekuatan dunia saat ini juga bakal hancur. Masyarakat dengan keimanannya telah memulakan kebangkitan di Timur Tengah."
Sewaktu majlis pembacaan dua kalimah syahadah berlangsung di Esfahan, Sean Stone akhirnya memilih nama Ali Stone setelah memeluk Islam.
Ali Stone turut menegaskan bahawa Gerakan Occupy Wall Street tidak akan padam kerana ia berada di hati setiap orang.
"Agama Islam adalah lanjutan dari 'firman Tuhan'. Allah swt telah mengutuskan Nabi Ibrahim as dan Musa as serta menyatukan seluruh mazhab dan prinsip-prinsip agama," jelas Ali Stone mengenai alasan mengapa ia memeluk Islam.
Seniman Amerika Syarikat ini juga memaparkan bahawa Nabi Muhammad saw telah berjaya menyatukan seluruh masyarakat yang pada waktu itu penuh dengan kekufuran. Menurutnya lagi,"Saya dapat memahami keberanian dan ketulusan Nabi Muhammad saw. Itulah sebab mengapa saya memeluk Islam."
Ujarnya lagi,"Agama-agama lain menyembah Allah swt sama dengan Islam. Kalimah 'Laa Ilaaha Illa Allah' bukan pengertian yang baru. Kalimah ini sentiasa ada bersama agama-agama yang ada. Perbezaannya hanya pada cara penjelasannya."
Ketika ditanya apakah keluarganya mengetahui tentang hasratnya untuk memeluk Islam dan apa reaksi mereka, Ali Stone mengatakan, "Tidak, mereka tidak banyak mengetahui tentang hal ini. Dengan memeluk Islam, pada dasarnya saya mengikuti seluruh agama. Kita semua satu di mata Allah yang Maha Berkuasa."
Ketika Ali Stone ditanya mengapa di usia 27 tahun ia memutuskan untuk memeluk Islam, beliau tuntas menjawab, "Saya telah membaca al-Quran. Tapi tentu saja orang tidak mungkin menjadi seorang Muslim hanya dengan membaca al-Quran semalaman. Setiap orang harus membaca al-Quran sepanjang hidupnya. Proses saya memeluk Islam merupakan perintah Allah. Saya bukan seorang yang menentukan bila saya perlu menjadi seorang Muslim," ujar anak sutradara terkenal Amerika Syarikat, Oliver Stone.
Ketika menyentuh berkaitan perasaannya sewaktu mengungkapkan dua kalimah syahadah, Ali Stone mengatakan,"Saya berhadapan dengan seorang alim rabbani dan suci. Saya fikir ia memiliki hubungan yang khusus dengan Allah."
Ketika berbicara mengenai masa depan umat Islam di Timur Tengah, Ali Stone menjelaskan,"Sebagaimana kemusnahan yang menimpa pemerintahan Babylon, kekuatan dunia juga akan tumbang. Di sinilah perbezaan antara seorang yang beriman dengan Barat yang tidak memiliki keimanan."
Ketika ditanya mengenai masa depan gerakan Occupy Wall Street, Ali Stone menegaskan, "Occupy Wall Street merupakan sebuah gerakan yang tidak pernah padam kerana ia sentiasa ada di hati setiap orang."
Terjemahan oleh : Rohaizad Ibrahim

No comments: