Wednesday, July 16, 2008

Allahu Akbar ! 3 Tentera Israel Cedera Parah Terkena Pelancar Roket Hizbullah

Akhbar Harian Israel, "Yediot Ahronot" terbitan 25 Februari 2008 melaporkan bahawa 3 orang tentera Zionis Israel telah mengalami kecederaan parah akibat ledakan RPG (pelancar bom yang diluncurkan menggunakan roket) milik Hizbullah yang mereka ambil sebagai rampasan perang pada tahun 2006 yang lepas.
Akhbar "Yediot Ahronot" menyatakan bahawa peristiwa aneh itu berlaku ketika beberapa orang tentera yang terdiri daripada para perajurit dan perwira Israel sedang menguji dan memeriksa keampuhan senjata RPG anti-kereta kebal milik Hizbullah itu. RPG yang sepatutnya sudah tidak berfungsi itu tiba-tiba meletup dengan amat kuat sekali. Akibatnya, 3 orang tentera yang terlibat dalam ujian tersebut cedera parah dan kehilangan sebahagian anggotanya, bahkan berada dalam situasi yang kritikal.
Ujian tersebut dilakukan sebagai sebahagian dari usaha Angkatan Bersenjata Israel (IDF) untuk mencari penyelesaian ke atas kelemahan kereta kebal "Merkava" generasi ke-3 dan ke-4 milik Israel dalam peperangan selama 33 hari dengan Hizbullah 2 tahun yang lalu. Kereta kebal kebanggaan Israel itu telah terbukti dengan mudah mampu dihancurkan oleh RPG milik Hizbullah.
Pihak IDF segera melakukan siasatan berkenaan dengan insiden memalukan yang terjadi di pengkalan "Rishon Lezion" itu. Pegawai tentera yang membuat ujian itu juga merasa amat terpukul dengan kejadian yang amat aneh ini. Sehingga kini, pihak IDF belum menemui apa-apa bahan yang luar biasa di dalam RPG milik Hizbullah itu yang dengan begitu mudah sekali mampu menghancurkan kereta kebal kebanggaan Israel tersebut. Allahu Akbar! Selawat!

No comments: