Wednesday, August 5, 2009

AHMADINEJAD ANGKAT SUMPAH SEBAGAI PRESIDEN IRAN

TEHERAN - Dr Mahmoud Ahmadinejad yang mengangkat sumpah sebagai Presiden Iran bagi penggal kedua, mengutuk campur tangan asing dalam ucapannya di Parlimen serta menyeru rakyat supaya bersatu padu.
Ahmadinejad berikrar untuk melindungi perlembagaan Republik Islam itu tetapi ucapan sulungnya selepas mengangkat sumpah disampaikan dengan nada yang lembut. Ia luar biasa bagi pemimpin Iran itu yang lazimnya gemar menyampaikan ucapan berapi-api.
Beliau memberi fokus kepada dasar luar dengan berjanji untuk menjadikannya 'lebih kuat dan lebih berkesan menerusi rancangan-rancangan baru'.
"Saya dengan ini bersumpah dengan nama Allah untuk melindungi sistem Revolusi Islam dan perlembagaan dan saya akan berusaha sedaya upaya untuk melindungi sempadan Iran," katanya.
Beliau menggesa rakyat supaya bersatu padu dengan berkata: "Kita perlu berganding bahu sambil melangkah ke hadapan untuk mencapai matlamat kita."
Presiden itu tidak menyentuh tentang protes jalanan yang membantah kemenangannya dalam pilihan raya baru-baru ini tetapi berkata, kerajaan beliau akan 'menentang sebarang pencabulan undang-undang dan campur tangan'.
"Kita tidak akan berdiam diri, kita tidak akan bertolak ansur terhadap perbuatan biadab, campur tangan dan penghinaan," katanya.
Beliau turut menyindir negara-negara Barat dan Amerika Syarikat yang dituduhnya menyokong protes jalanan.
"Sesetengah negara tidak mengiktiraf keputusan pilihan raya atau menyampaikan ucapan tahniah. Mereka tidak menghormati hak negara lain tetapi mereka mendakwa diri mereka sebagai kayu ukur demokrasi," kata Ahmadinejad dengan disambut tepuk sorak oleh ahli Parlimen.
Majlis angkat sumpah itu dihadiri oleh para pegawai tinggi kerajaan dan ulama tetapi diboikot oleh pemimpin pembangkang dan ahli Parlimen berfahaman sederhana.
Ratusan anggota polis ditempatkan di sekeliling Parlimen, manakala sebuah stesen kereta api bawah tanah yang berhampiran ditutup kepada orang ramai.
Kem pembangkang menerusi laman web dan blog mereka menyeru orang ramai supaya kembali menyertai protes jalanan serentak dengan majlis angkat sumpah itu.
Bagaimanapun tiada kekacauan berlaku di jalan dan bulatan utama di ibu negara Iran itu semasa majlis tersebut, tetapi saksi mendakwa sekurang-kurangnya 10 orang ditahan oleh polis.

No comments: