Monday, August 10, 2009

MENILAI KONFLIK POLITIK DI IRAN

Oleh : Mazlan Nordin.

Para pelajar yang mengikuti mata pelajaran sejarah di sekolah dalam masa penjajahan dulu kadang-kala diajar hal-hal yang diputarbelitkan atau pendapat berat sebelah. Lalu kami diberitahu, 'orang Greece adalah pahlawan dan bangsa Parsi adalah orang jahat'.
Cerita sepenuhnya tidak disampaikan, termasuk kisah Alexander the Great selepas kemenangannya di medan perang, seperti dicatat oleh sejarawan kemudiannya, "Setelah menduduki takhta Darius, maka beliau menoleh ke arah Greece lalu melihat keadaan-keadaan yang baginya tidak wajar, iaitu setelah melihat negeri lain bagi kali pertama. Banyak hal di Parsi terpaksa dikaguminya dan beberapa perkara negara sendiri dikritik. Interaksi kebudayaan Parsi dan Greece mendorong lebih 10,000 askar dan pegawai mereka berkahwin dengan wanita-wanita Parsi."
Kisah-kisah seperti ini kembali dalam ingatan ketika mengikuti laporan-laporan pihak media Barat mengenai keadaan di Iran kini, iaitu berita-berita demonstrasi demi demonstrasi dan pertembungan dengan pihak polis. Segalanya berlaku selepas pilihan raya 12 Jun lalu yang dimenangi oleh Presiden Ahmadinejad sekali lagi.
Antara tajuk-tajuk laporan akhbar dan televisyen pihak Barat, 'Sikap anti-kerajaan paling meluas sejak Revolusi Islam 1979', 'Penunjuk perasaan mengejek dari bumbung-bumbung bangunan', 'Iran tuduh Amerika dan Britain campur tangan hal dalam negeri Iran', 'Wartawan BBC London diusir', 'Iran tutup biro televisyen al-Arabiya', 'Tunjuk perasaan sokongan di New York, Washington, Los Angeles', 'Perpecahan pendapat di kalangan pemimpin Iran', 'Amerika punyai pelarian bangsa Iran paling ramai', 'Siaran BBC London dalam bahasa Parsi disekat', 'Demonstrasi bawa akibat buruk kepada ekonomi Iran'.
Juga dilaporkan ialah adanya 20,000 orang Yahudi masih bermastautin di Iran. Kenyataan rasmi Iran mengenai 11 juta rakyatnya mengundi juga disiarkan.
Sebelum itu dilaporkan kritikan Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy, Canselor Jerman, Angela Merkel dan Perdana Menteri Britain, Gordon Brown.
Setelah kerajaan Iran mengusir sebilangan ramai wartawan asing, salah satu stesen televisyen menyiarkan kenyataan, "Kirimlah gambar-gambar Iran kepada kami." Juga diminta ialah berita-berita dari 'citizen journalists', iaitu bukan wartawan.
Berulang disiarkan ialah kenyataan Mir Hussein Mousavi yang tewas dalam pilihan raya bahawa ia 'sedia mati syahid'. Beliau menjadi Perdana Menteri pada tahun 1980-1988 semasa berlaku peperangan di antara Iran dan Iraq yang waktu itu dipimpin oleh Presiden Saddam Hussein.
Sementara itu, Presiden Barack Obama dikritik di Amerika oleh Republikan kerana tidak berkeras mengkritik Iran. Serangan ke atasnya terutama dari golongan neo-konservatif yang bertanggungjawab menyerang Iraq pada tahun 2003.
Dalam melaporkan demonstrasi yang berlaku, ada wartawan-wartawan Barat menulis kononnya muncul sekularisme di Iran menentang Revolusi Islam. Tetapi sebenarnya tidak ada pemimpin sekular di Iran.
Dalam ingatan saya ialah kenyataan bekas Presiden Iran, Muhammad Khatami, "Pengaruh Revolusi Islam telah merebak ke seluruh dunia Islam. Ia membawa harapan baru kepada orang Islam dan mereka yang ditindas mencari kebebasan serta keadilan lalu dengan itu mewarnai iklim intelektual dan politik dunia."
Juga diungkit kembali ialah saranan supaya Israel mengebom pangkalan-pangkalan bersenjata Iran seperti telah dilakukan dulu ke atas Iraq. Tetapi pihak lain mengingatkan bahawa serangan seperti itu hanya akan melipatganda keazaman Iran yang tentunya mendapat sokongan lebih meluas dari rakyat.
Bagi tukang catat ini ialah kenangan lawatan ke Iran pada awal 1990-an dan persinggahan di makam Imam Khomeini di Beheshti Zahra serta kunjungan ke bandar Esfahan yang didirikan pada abad ke-4. Ia kemudian menjadi 'twin city' Kuala Lumpur.
Diziarahi semasa di Esfahan ialah Makam Bunga Pahlawan Mati Syahid selepas maghrib. Ia adalah perkuburan bagi beribu perajurit yang mati syahid semasa perjuangan Revolusi Islam dan perang selama 8 tahun dengan Iraq. Kelihatan ramai saudara mara menyiram air. Pada tiap kubur terdapat gambar perajurit yang bersemadi di situ.
*Gambar : Makam Omar Khayyam di Neisyabur, Iran.
*Gambar : Replika Omar Khayyam.
*Gambar : Makam Ferdausi di Thus, Iran
Iran, dulunya Persia diminati oleh sesetengah yang telah membawa puisi romantis Omar Khayyam dan Ferdausi yang menulis puisi 'Shah Nameh' 8 abad lalu - 60,000 rangkap ditulis selama 30 tahun. Antara sajaknya:
Andainya bumi membuka rahsianya,
dari awal hingga akhir,
tentunya terdedah tubuh raja-raja bermahkota,
dan darah pahlawan-pahlawan di sebelahnya,
ini dunia yang sementara,
tanamlah budi yang baik.
Seperti kata seorang jurucakap rasmi Iran baru-baru ini, "Kami tidak akan membenarkan permata menjadi batu."

No comments: