Monday, August 10, 2009

IRAN SIASAT KEMATIAN NEDA AGHA SOLTANI

TEHERAN - Presiden Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad meminta siasatan dijalankan ke atas kematian Neda Agha Soltani, wanita yang terbunuh pada 21 Jun lalu, semasa satu tunjuk perasaan membantah kemenangannya dalam pilihan raya Presiden.
''Memandangkan kepada laporan yang direka bersama-sama insiden yang amat menyedihkan dan penyebaran propaganda oleh media asing, ia seolah-olah jelas menunjukkan campur tangan musuh Iran yang mahu memanipulasi situasi secara politik dan mencemarkan imej Republik Islam ini. Sehubungan itu, saya meminta anda mengarahkan pihak berkuasa badan kehakiman untuk menyiasat pembunuhan wanita ini dengan serius dan mengenal pasti serta mendakwa anasir-anasir di sebalik pembunuhan ini,'' katanya menerusi sepucuk surat kepada ketua badan kehakiman, Ayatullah Mahmoud Hashemi Shahroudi.
Neda, 26, muncul sebagai ikon pembangkang yang membantah kemenangan Ahmadinejad, selepas satu rakaman video menunjukkan saat-saat terakhirnya disiarkan di seluruh dunia.
Rakaman video itu menunjukkan beberapa lelaki Iran cuba membantu menyelamatkan Neda, yang mengalami pendarahan dari mulut dan hidungnya. Wanita itu terbunuh akibat terkena peluru sesat ketika mengadakan tunjuk perasaan di Teheran.
Seorang doktor Iran, Dr. Arash Hejazi, memberitahu BBC, dia berusaha untuk menyelamatkan Neda akibat pendarahan teruk setelah terkena tembakan tersebut.

No comments: