Sunday, August 16, 2009

ARUS DERAS HALANG HASRAT ZAHRA'

KUALA LUMPUR - Usaha perenang muda negara, Zahra' Ma'soumah Abdul Halim menyeberangi Selat Inggeris sejauh 34 kilometer gagal ekoran arus deras di perairan itu. Cabaran berenang dari Dover, England ke Calais, Perancis terpaksa dihentikan disebabkan oleh pertembungan arus yang merubah laluan renangnya.
Pengerusi Kelab Explorasi 7 Benua (KE7B), Muqharabbin Mokhtarudin berkata, keadaan laut dengan ombak setinggi 1.5 meter tidak mengizinkan gadis itu meneruskan misi walaupun ketika itu Zahra sudah berenang selama 12 jam 28 minit.
Menurutnya lagi, "Zahra dihanyutkan arus deras yang membawa beliau ke arah utara (Belanda dan Belgium) sebaik memasuki perairan Perancis. Beliau tidak mampu melawan arus kuat yang mungkin akan menyebabkannya hanyut semula ke perairan Inggeris."
Muqharabbin memberitahu, misi itu tetap akan diteruskan cuma terpaksa ditunda ke satu tarikh yang masih belum ditetapkan.
Menurut beliau, ketika Zahra diarahkan jurulatihnya, Arof Omar supaya berhenti, pelajar berusia 18 tahun itu masih bersemangat untuk meneruskannya.
"Rekod mungkin dapat dicipta pada hari itu, tetapi ia akan mengambil masa yang terlalu lama, kira-kira 28 jam. Tetapi kita bangga kerana beliau menunjukkan semangat dan keupayaan fizikal yang mengagumkan," katanya yang turut mengiringi Zahra menggunakan bot di perairan itu.
Katanya, sebelum ini, seorang perenang Cuba turut mengalah selepas empat jam dipukul ombak dan berenang di selat berarus sejuk itu.
Sekiranya berjaya, Zahra, pelajar Sains Sukan di Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu akan menjadi wanita Islam pertama di dunia yang melakukannya.
Misi merentasi Selat Inggeris yang merupakan fasa ketiga Eksplorasi Ekstrem Tujuh Benua Tujuh Negara (EE7B7N) bermula sejak 2004 itu ditunda ke satu tarikh yang belum ditetapkan.
Bagi peringkat kedua fasa tersebut, Muqharabbin juga akan melakukan triathlon dengan berenang dari Dover ke Calais, kembali ke Dover dengan berkayak dan berbasikal ke London sejauh 120km.
Pada 23 Ogos 2007, Zahra bersama adiknya, Salman yang ketika itu berusia 10 tahun hampir memecahkan rekod perenang marathon negara, Datuk Abdul Malik Maidin apabila berjaya berenang dari Langkawi ke Kuala Perlis sejauh 43km dalam masa 14 jam.

No comments: