Tuesday, August 11, 2009

OBAMA AKAN PERTAHAN ZIONIS ISRAEL

BAITULMAQDIS - Pentadbiran Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama telah meyakinkan Israel bahawa ia akan terus mempertahankan negara Yahudi itu dalam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), walaupun berlaku perbalahan mengenai penempatan haram di Tebing Barat, kata Duta Israel ke PBB baru-baru ini.
Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu enggan tunduk kepada permintaan Obama untuk menghentikan pembinaan penempatan haram di kawasan jajahannya yang dikehendaki penduduk Palestin sebagai negara mereka, mencetuskan spekulasi bahawa Washington akan mengenakan tekanan diplomatik.
Satu senario memperlihatkan Amerika Syarikat yang sebelum ini menggunakan kuasa veto terhadap resolusi Majlis Keselamatan PBB yang mengecam Israel, berhenti memberi sokongan di badan dunia itu atau menyekat akses Israel kepada penentuan keputusan Amerika Syarikat.
Ketika ditanya oleh saluran televisyen Channel Ten di Israel sama ada risiko kehilangan veto itu, Shalev berkata, "Kami diberitahu secara jelas (oleh Amerika Syarikat) bahawa tiada rundingan dan tiada perbincangan langsung dalam pentadbiran mereka berhubung hal tersebut."
"Terdapat dialog berterusan antara delegasi dan duta-duta. Terdapat juga dialog yang sangat baik antara saya dengan Duta Amerika Syarikat, Susan Rice yang merupakan kawan rapat kepada Obama," ujarnya.

No comments: