Monday, August 10, 2009

ISRAEL PINTAS BOT AKTIVIS HAK ASASI MANUSIA

NICOSIA - Tentera laut Israel memintas sebuah bot aktivis hak asasi manusia yang membawa bantuan berlayar menuju ke Gaza, mengepung bot berkenaan dan mengarahkan mereka supaya berpatah balik.
"Bot yang membawa 21 orang itu berada di perairan antarabangsa ketika ia diarahkan supaya berpatah balik," kata ahli kumpulan aktivis, Pergerakan Bebaskan Gaza, yang berpangkalan di Amerika Syarikat dan Cyprus. Tentera Israel enggan mengulas laporan tersebut.
"Terdapat bot peronda tentera di sekeliling bot kami dan kami diberitahu sekiranya kami tidak berpatah balik, mereka akan tembak kami," kata seorang aktivis, Derek Graham, berasal dari Ireland.
"Namun, kami akan meneruskan matlamat kami ke Gaza," katanya.
Graham bercakap menerusi telefon satelit dari sebuah bot feri yang telah meninggalkan Cyprus. Antara aktivis itu adalah seorang rakyat Ireland yang pernah menerima Nobel Keamanan dan seorang bekas anggota Kongres Amerika Syarikat.
Di Cyprus, kumpulan itu juga berkata, bot itu menerima arahan melalui komunikasi dari dalam bot itu yang mengarahkan mereka supaya berpatah balik atau mereka akan ditembak.
Israel telah memperketatkan sekatan di Gaza pada 2007 selepas kumpulan Hamas mengambil alih kuasa di wilayah Palestin tersebut, yang merupakan kawasan yang kecil didiami lebih 1.5 juta penduduk Palestin.
Tentera laut Israel sering melakukan rondaan di perairan pantai Gaza. Ia telah memintas kumpulan aktivis-aktivis hak asasi manusia yang berlayar menuju ke Gaza dalam dua kejadian sebelum ini.

No comments: