Thursday, June 4, 2009

KEBENCIAN MENDALAM IRAN PADA AMERIKA SYARIKAT

TEHERAN - Pemimpin tertinggi Republik Islam Iran, Ayatullah al-Uzma Sayyid Ali Khamenei berkata, negara-negara di Asia Barat menaruh 'kebencian mendalam' terhadap Amerika Syarikat.
Beliau melemparkan kecaman terbarunya terhadap musuh ketat Iran itu ketika Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama tiba di Kaherah untuk menyampaikan ucapannya kepada dunia Islam dalam usaha memulihkan hubungan Amerika dengan 1.5 bilion umat Islam di serata dunia.
Dalam kenyataan yang dipercayai ditujukan kepada Presiden Amerika Syarikat itu, Sayyid Ali Khamenei berkata, 'ucapan yang muluk-muluk' sahaja tidak akan dapat memperbaiki imej Amerika di dunia Islam.
Sayyid Ali Khamenei berucap sempena hari ulang tahun ke-20 kewafatan Imam Khomeini (qs), pengasas revolusi yang menggulingkan Shah Iran pada 1979 dan menubuhkan sebuah republik Islam.
"Negara-negara di rantau ini membenci Amerika Syarikat dari lubuk hati mereka kerana mereka telah menyaksikan keganasan, campur tangan tentera dan diskriminasi. Kerajaan baru Amerika mahu mengubah imej ini. Saya ingin menegaskan perubahan ini tidak akan dicapai menerusi percakapan, ucapan dan slogan," kata Sayyid Ali Khamenei di makam Imam Khomeini.

No comments: