Sunday, June 7, 2009

KELUARGA RAFSANJANI SAMAN PRESIDEN IRAN

TEHERAN : Keluarga bekas Presiden Iran, Ayatullah Syeikh Ali Akbar Hashemi Rafsanjani akan memfailkan kes undang-undang terhadap Dr Mahmoud Ahmadinejad atas kenyataannya mengenai mereka ketika satu debat televisyen, kata abang Ayatullah Rafsanjani.
Aduan perundangan itu akan difailkan keluarga Ayatullah Rafsanjani selepas pilihan raya presiden 12 Jun ini, kata Mohammad Hashemi. Beliau berkata, kes itu akan difailkan selepas pilihan raya supaya penyokong Presiden Ahmadinejad tidak berasa beliau menjadi mangsa.
Ketika majlis debat baru-baru ini dengan calon lawan, Mir Hossein Mousavi, Ahmadinejad mendakwa sesetengah penyokong bekas Perdana Menteri terutama anak lelaki Ayatullah Rafsanjani, menerima bantuan kewangan pada masa lalu. Dalam maklum balas tegas terhadap kenyataan Ahmadinejad, Majlis Kepentingan yang diketuai Ayatullah Rafsanjani mengemukakan bantahan menerusi satu surat kepada ketua penyiar debat, Ezatollah Zarghami.
"Dalam debat itu Ahmadinejad didakwa membuat tuduhan dan penipuan berulang kali ke atas Ayatullah Hashemi Rafsanjani dan anak lelakinya yang mencetuskan keraguan menjelang pilihan raya," kata surat majlis.

No comments: