Monday, June 29, 2009

KEMENANGAN YANG "TULUS DAN BEBAS" - AHMADINEJAD

TEHERAN - Dr Mahmoud Ahmadinejad berkata, pemilihannya semula sebagai Presiden Iran adalah 'tulus dan bebas' dan tidak boleh dipertikaikan. Ahmadinejad mengeluarkan kenyataan itu pada sidang akhbar pertamanya sejak kerajaan mengumumkan beliau dipilih semula menjadi Presiden untuk penggal yang kedua.
Kira-kira 1.6 kilometer daripada tempat sidang akhbar diadakan, sekumpulan para pemuda Iran merusuh sambil membakar bekas sampah dan tayar, manakala pasukan polis menggunakan kayu belantan untuk menyuraikan mereka.
Ahmadinejad turut menuduh media luar melancarkan 'perang psikologikal' menentang negaranya.
Sementara itu, Ahmadinejad terus menerima ucapan tahniah daripada beberapa pemimpin serantau dan sekutu rapat.
Speaker Parlimen, Ali Larijani mengucapkan tahniah kepada Ahmadinejad dan menyatakan akan memberi kerjasama kepada kerajaan baru itu. Menurutnya, ini adalah peluang bagi Ahmadinejad untuk menyelesaikan beberapa masalah dalaman.
Emir Kuwait, Sheikh Sabah al-Ahmad as-Sabah turut mengucapkan tahniah kepada Ahmadinejad dan menyifatkan Iran sebagai negara rakan.
Pergerakan Hizbullah juga sempat mengutus mesej tahniah kepada Ahmadinejad, pemimpin tertinggi Iran, Ayatullah al-Uzma Sayyid Ali Khamenei dan seluruh rakyat Iran.
President Iraq, Jalal Talabani tidak ketinggalan mendoakan kejayaan buat Iran dan kerajaan barunya.
Ahmadinejad turut menerima ucap tahniah daripada Presiden Pakistan, Asif Ali Zardari dan Perdana Menterinya, Yousuf Reza Gilani.
Ucapan tahniah turut diterima daripada sekutu rapat beliau, Presiden Venezuela, Hugo Chavez.

No comments: