Tuesday, June 30, 2009

IRAN KUTUK MEDIA ANTARABANGSA

*Gambar : Para penyokong Ahmadinejad mengibarkan bendera Iran dan bendera lambang agama ketika meraikan kemenangan presiden itu di tengah Teheran baru-baru ini.

KAHERAH - Pihak berkuasa Iran mengkritik laporan media antarabangsa dan mengambil langkah mengawal aliran maklumat daripada sumber berita bebas, ketika rusuhan anti kerajaan menular di negara tersebut.
Syarikat penyiaran British Broadcasting Co. (BBC) memaklumkan bahawa laporan berita elektroniknya mengalami kesesakan dan ia semakin serius, sekali gus mengakibatkan gangguan perkhidmatan kepada penonton serta pendengar BBC di Iran, Asia Barat dan Eropah.
BBC melaporkan bahawa pihaknya turut mengesan sekatan pada isyarat satelit yang menyiarkan perkhidmatan dalam bahasa Parsi ke satu lokasi di Iran.
Presiden Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad, menyelar media sejurus memenangi pilihan raya Presiden, setelah pengkritik menegaskan ia melibatkan penipuan pengundi. Pada satu sidang media baru-baru ini, Ahmadinejad menuduh media antarabangsa melancarkan 'perang psikologi' terhadap Iran.
Selain perkhidmatan telefon bimbit yang telah dibaik pulih selepas terganggu selama beberapa hari di Teheran, jaringan komunikasi turut terjejas sejak hari pengundian, termasuk yang boleh digunakan untuk menganjurkan tunjuk perasaan.

No comments: