Wednesday, July 1, 2009

AHMADINEJAD SINDIR AMERIKA SYARIKAT

YEKATERINBURG - Presiden Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad menyertai para pemimpin dunia pada satu sidang kemuncak serantau di Rusia baru-baru ini sambil menyindir Amerika Syarikat, dengan mengisytiharkan zaman empayar sudah berakhir.
Ahmadinejad dalam ucapannya pada sidang kemuncak Pertubuhan Kerjasama Shanghai (SCO) itu tidak menyentuh tentang keganasan yang meletus di negaranya atau kemenangan beliau yang dipertikaikan pada pilihan raya Presiden Iran baru-baru ini.
"Sistem kapitalis antarabangsa semakin merosot. Sudah nyata bahawa zaman empayar sudah berakhir dan kebangkitan semulanya tidak akan berlaku," kata Ahmadinejad kepada barisan pemimpin dunia yang termasuk Presiden Rusia, Dmitry Medvedev dan Presiden China, Hu Jintao di bandar ini.
Sebelum itu kehadiran Ahmadinejad telah menimbulkan tanda tanya selepas beliau menangguhkan pemergiannya berikutan kekacauan di Iran. Beliau pada awalnya dijadual mengadakan rundingan dua hala dengan Medvedev tetapi jurucakap Kremlin berkata, pertemuan itu dibatalkan disebabkan jadual yang terlalu ketat.
Timbalan Menteri Luar Rusia, Sergei Ryabkov sebelum itu menyifatkan pilihan raya Iran sebagai 'urusan dalaman rakyat Iran', dalam reaksi rasmi pertama Moscow terhadap kontroversi kemenangan Ahmadinejad.
Presiden Iran itu menghadiri sidang kemuncak SCO dalam kedudukan Iran sebagai pemerhati pertubuhan tersebut dan Teheran pernah melahirkan hasrat untuk menjadi anggota penuh.
Lawatan ke Rusia adalah lawatan pertama Ahmadinejad ke luar negara selepas kemenangan besar beliau dalam pilihan raya tersebut.
Rusia berharap untuk menggunakan sidang kemuncak SCO dan sidang kemuncak pertama Brazil, Rusia, India dan China (BRIC) di sini untuk menaikkan statusnya sebagai pencatur kuasa berpengaruh.
SCO ditubuhkan pada 1996 sebagai alternatif kepada Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) bagi membolehkan Rusia dan China menangkis pengaruh Amerika Syarikat di Asia.
Selain Rusia dan China, pertubuhan itu juga dianggotai oleh Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan dan Uzbekistan.

No comments: