Friday, June 19, 2009

GELOMBANG PERUBAHAN POLITIK IRAN?

Pemilihan Presiden Iran baru-baru ini berlangsung dalam andaian yang kuat bahawa satu transisi kuasa bakal berlaku di negara Islam itu. Figura Presiden Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad yang selama ini menjadi simbol kekuatan negara berkenaan dilihat seolah-olah semakin terhakis pengaruhnya menjelang detik-detik pengundian.
Kelibat Ahmadinejad dibayangi oleh bekas Perdana Menteri, Mir Hossein Mousavi. Sepanjang berkempen, Mousavi memperlihatkan pendiriannya sebagai pejuang kebebasan hak-hak rakyat, mengutamakan kepentingan negara dan terbuka dengan dunia luar. Kerana prinsip itu juga, Mousavi dikatakan mendapat dokongan kuat daripada tokoh berpengaruh Iran, Mohammad Khatami.
Selain Ahmadinejad dan Mousavi, dua lagi calon Presiden pada pemilihan tersebut ialah Mohsen Rezae dan Mehdi Karoubi. Empat calon ini membentuk dua blok aliran pemikiran politik dengan Ahmadinejad dan Mohsen mewakili kumpulan konservatif manakala Mousavi dan Karoubi mengetuai kumpulan reformis.
Mendapat sokongan penuh pemimpin tertinggi Iran, Ayatullah al-Uzma Sayyid Ali Khamenei dan gerakan Islam, kumpulan konservatif sangat vokal serta tegas dalam menyuarakan masalah umat Islam sejagat. Berbeza dengan reformis, aliran pemikiran ini (reformis) pula lebih bersikap terbuka. Isu-isu yang ditumpukan menjurus kepada polemik setempat seperti pemulihan ekonomi serta kebebasan hak-hak wanita dan kerajaan.
Umumnya, pertembungan antara kumpulan konservatif dengan moderate yang mahukan perubahan di pentas pemilihan Presiden Iran bukanlah sesuatu yang baru. Namun, ia bukanlah sesuatu yang mudah untuk dicapai apatah lagi kumpulan konservatif masih menguasai Parlimen.
Kerana itu juga, sejak dari awal ramai penganalisis berpendapat, pemilihan presiden sekali lagi akan dimenangi oleh kumpulan konservatif atau lebih tepatnya Ahmadinejad. Sentimen kebanyakan rakyat Iran masih mahukan pemimpin yang lantang dan berani mengkritik barat khususnya Amerika Syarikat dan sekutunya, Israel. Sikap dan pendirian beliau dalam memperjuangkan keadilan dan maruah Iran amat mendapat sokongan.
Imej Iran yang dianggap musuh barat memerlukan kehadiran Ahmadinejad kerana beliau dilihat satu-satunya pemimpin yang berani mengkritik barat secara terbuka dan konsisten.

Dari perspektif yang lain, kemenangan Ahmadinejad sebenarnya lebih diharapkan oleh para pemimpin negara-negara Arab berbanding Mousavi. Ini kerana, negara-negara Arab memerlukan Ahmadinejad untuk dijadikan 'kambing hitam' dalam setiap permasalahan yang berlaku di rantau Timur Tengah. Kebangkitan kumpulan pejuang pembebasan Islam seperti Hamas dan Hizbullah misalnya akan terus dikaitkan dengan Ahmadinejad sebagai penaja keganasan.
Begitu juga dengan kedegilan Iran dalam isu nuklear yang memberi kelebihan dari sudut ekonomi, politik dan keselamatan negara Timur Tengah lain dengan kuasa besar seperti Amerika Syarikat. Hidup Islam!!!

1 comment:

ibn harun said...

Israel lebih suka Ahmadinejad menang berbanding Mousavi. lapor akhbar Yahudi Ha'aretz dan Ynet.News kerana Ahmadinejad berketurunan Yahudi. Lakonan akan terus berjaya diteruskan jika Nejad menang