Thursday, March 5, 2009

AHLI AKADEMIK BRITAIN DESAK BOIKOT ZIONIS

LONDON : Seramai 400 ahli akademik Britain menggesa Muzium Sains membatalkan bengkel pendidikan mempromosi sains Israel tajaan Persekutuan Zionis United Kingdom kerana menguar-uarkan kejayaan tujuh universiti negara Yahudi itu yang penyelidikannya digunakan dalam serangan kejam ke atas penduduk Palestin di Gaza.
Pengkritik terbabit merancang mengadakan piket di lokasi promosi berkenaan, kebanyakannya turut berkempen supaya sektor akademik Britain memulaukan sektor pendidikan Israel pada 2002 meskipun ia menemui kegagalan.
Tetapi, kempen mereka mencetuskan perbahasan di seluruh dunia sama ada ahli akademik Israel wajar dihukum atas tindakan kerajaan mereka, lapor akhbar The Independent. Seramai 40 profesor adalah antara yang terbabit kali ini termasuk Jonathan Rosenhead dari Sekolah Ekonomi London yang mengetuai protes; Steven Rose dari 'Open University' dan sejarawan, Charles Jencks. Seminar pendidikan itu dijadual berlangsung di Muzium Sains dan Industri Manchester dan Muzium Sains.
Turut sama menyertai protes termasuk Ian Gibson, bekas pengerusi Jawatankuasa Sains Dewan Rakyat; penulis, Ahdaf Soueif; arkitek, Walter Hain; pemenang Nobel, Mairead Maguire serta Jawatankuasa Britain bagi Universiti Palestin. Muzium Sains menyatakan, promosi itu dirancang hampir setahun dan 'tidak menggunakan tema politik.'
"Selepas menimbang isu itu dengan teliti serta menghormati pandangan semua pihak, kami percaya langkah tidak meneruskannya merujuk kepada pendirian politik dan ini tidak wajar," menurut kenyataan muzium itu. Tetapi, Rosenhead menolak penjelasan berkenaan dengan berkata, "Jika Presiden Zimbabwe, Robert Mugabe mahu menyewa ruang muzium itu untuk majlis korporat, kami tahu apa yang mereka akan kata."
Katanya, ada banyak bukti menunjukkan hubungan antara saintis Israel dan dasar pertahanan negara itu, terbaru menerusi kajian tahunan Universiti Tel Aviv (TAU) yang mengakui Kementerian Pertahanan Israel membiayai 55 projek TAU yang memainkan peranan besar dalam 'mengukuhkan keupayaan keselamatan dan kelebihan tentera Israel'.

No comments: