Monday, March 9, 2009

WARTAWAN AMERIKA YANG DITAHAN DI IRAN DIBENAR TEMUI PEGUAM

*Gambar : Roxana (kanan) sedang merakamkan gambar di Teheran.

TEHERAN - Wartawan Amerika Syarikat keturunan Iran yang ditangkap di Teheran, Roxana Saberi berpeluang bertemu dengan seorang peguam untuk kali pertama sejak dia ditahan di sebuah penjara di sini lebih sebulan lalu, kata peguamnya.
"Saya bertemu dengan Roxana di sebuah mahkamah revolusi. Dia kelihatan baik," kata peguam itu, Abdul Samad Khoramshahi. "Saya belum membaca fail kesnya dan tidak dapat memberi ulasan berhubung dakwaan terhadap wanita itu," tambahnya sambil menyatakan bahawa dia akan kembali menemui wartawan itu di penjara dalam tempoh sehari dua lagi.
Abdul Samad berkata, beliau tidak dapat mengesah atau menafikan komen Timbalan Pendakwa Raya Teheran, Hasan Haddad yang dipetik sebagai berkata, Roxana akan dibebaskan dalam tempoh beberapa hari lagi.
Wanita kelahiran Amerika Syarikat berumur 31 tahun itu ditangkap hujung Januari lalu kerana membeli wain di negara Republik Islam itu, lapor media Amerika yang memetik kenyataan bapanya. Roxana juga pernah menjadi peserta ratu cantik di Amerika.
Sementara itu, Kementerian Luar Iran menyatakan Roxana yang turut memiliki pasport Iran, bekerja secara haram di negara itu selepas kad medianya dibatalkan pada 2006.

No comments: