Wednesday, March 11, 2009

INTERPOL SIASAT TENTERA ZIONIS ISRAEL

Interpol mengakui telah menerima senarai 25 nama para pegawai pemerintah dan tentera Israel atas tuduhan melakukan jenayah perang terhadap rakyat Palestin di Gaza. Namun Interpol menyatakan akan mengkaji terlebih dahulu kemungkinan untuk mengeluarkan surat penangkapan terhadap 25 orang Israel itu.
Interpol menerima daftar tersebut dari Republik Islam Iran yang disertai dengan tuntutan agar Interpol mengeluarkan apa yang disebut sebagai 'Red Notice' untuk ke-25 orang Israel tersebut. 'Red Notice' adalah sebuah tuntutan agar pihak polis antarabangsa mengenalpasti tempat para tertuduh perlakuan jenayah perang yang dapat membawa pada perintah penangkapan atau ekstradisi.

*Gambar : Pendakwaraya Teheran, Jeneral Sa'eed Mortazavi.

Sebelumnya, Interpol membantah kenyataan Pendakwaraya Teheran, Jeneral Sa'eed Mortazavi yang mengatakan bahawa Iran sudah meminta Interpol untuk mengeluarkan surat perintah penangkapan kepada negara-negara anggotanya terhadap 25 orang pegawai pemerintah dan tentera Israel yang terlibat dalam operasi Cast Lead di Gaza.
Dalam kenyataan rasmi yang dikeluarkan baru-baru ini, International Criminal Police Organization (ICPO atau Interpol) menyatakan bahawa mereka akan mengkaji permintaan negara Iran itu dan memastikan bahawa tindakan susulan Interpol tidak akan melanggar peraturan yang melarang Interpol daripada campurtangan dalam urusan politik, ketenteraan, agama dan kaum.
Iran merupakan negara yang amat pro-aktif dalam melakukan usaha menyeret para penjenayah perang di Israel yang telah membunuh warga Palestin di Gaza ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa. Pada Disember 2008 yang lalu, Teheran mengumumkan telah membentuk jawatankuasa penyiasat khas ke atas rakyat Israel yang terlibat dalam jenayah kemanusiaan di Gaza dan telah menyenaraikan lebih 100 orang Israel yang bakal diseret ke muka pengadilan.

Antara nama para pegawai Israel itu ialah Perdana Menteri, Ehud Olmert; Menteri Luar, Tzipi Livni dan Menteri Pertahanan, Ehud Barak. Menteri Luar Iran, Manouchehr Mottaki berharap 187 negara anggota Interpol akan mengambil 'tindakan efektif' terhadap para pegawai Israel yang telah melakukan jenayah perang di bumi Gaza.

No comments: