Monday, March 2, 2009

BEKAS RATU CANTIK NORTH DAKOTA 1997 DITAHAN DI IRAN

*Gambar : Roxana sedang merakamkan gambar di makam bekas pemimpin agung Iran, al-marhum Ayatullah al-Uzma Imam Khomeini di selatan Teheran pada 3 Jun 2004.

Teheran - Seorang wartawan warga Amerika Syarikat ditangkap setelah dia membeli sebotol wain di Iran. Roxana Saberi, 31, didakwa terputus hubungan sejak 10 Februari lalu dengan keluarganya setelah dia menelefon bapanya sejurus selepas ditahan.
*Gambar : Bapa Roxana, Reza.

"Kami tidak mendengar sebarang berita daripadanya," kata bapa Roxana, Reza. Katanya, dia mendapatkan pertolongan dengan menggunakan saluran media kerana mahu memperoleh maklumat mengenai anaknya.
Beberapa pegawai di Iran tidak mengesahkan secara terbuka penahanan tersebut manakala seorang pegawai bertugas di Jabatan Negara Amerika Syarikat menyatakan pihaknya akan melakukan siasatan.
Sejak beberapa tahun lalu, Teheran telah menangkap sejumlah warga Amerika Syarikat berketurunan Iran dengan dakwaan untuk menggulingkan kerajaan Islam.
Roxana bertugas sebagai wartawan bebas untuk stesen radio National Public dan beberapa media lain.
Menurut Reza, anaknya menyatakan dia ditahan kerana membeli minuman keras tetapi satu sumber menyatakan kesalahan itu tidak memerlukan ditahan oleh pihak berkuasa.
Dalam perbualan telefon tersebut, Roxana memberitahu bahawa dia akan dibebaskan dalam tempoh dua hari tetapi Reza mendakwa anaknya sudah ditahan 10 hari tanpa dibicarakan.
Roxana memenangi gelaran ratu cantik Miss North Dakota pada 1997 dan menjadi 10 peserta akhir dalam pertandingan ratu cantik Amerika pada tahun yang sama.
Ibunya, Akiko berasal dari Jepun tetapi Roxana lahir di Amerika Syarikat.

No comments: