Monday, March 9, 2009

BEKAS PRESIDEN ISRAEL DI DAKWA MEROGOL

BAITULMAQDIS : Peguam Negara Israel membuat keputusan untuk mendakwa bekas Presiden Moshe Katsav atas beberapa tuduhan termasuk rogol, menurut kenyataan Kementerian Kehakiman.
Selepas siasatan selesai, Peguam Negara dan Ketua Pendakwa Raya membuat keputusan untuk mendakwa Moshe Katsav atas beberapa kesalahan seksual terhadap bekas kakitangannya ketika beliau memegang jawatan Menteri Pelancongan dan Presiden, termasuk tuduhan rogol dan serangan seksual. Keputusan itu dibuat selepas Peguam Negara dan Ketua Pendakwa Raya mencapai persepakatan bahawa keterangan pihak pengadu boleh dipercayai dan ada cukup bukti untuk mengemukakan pendakwaan,” kata kementerian berkenaan.
Kenyataan itu tidak memberitahu bila pendakwaan rasmi akan difailkan tetapi laporan media tempatan menyatakan ia bakal dibuat beberapa hari akan datang. Pengumuman itu adalah langkah terbaru dalam kes yang bermula pada Julai 2006 apabila Katsav yang ketika itu presiden membuat aduan kepada Peguam Negara dengan menuduh seorang bekas kakitangannya cuba memeras ugut beliau. Bagaimanapun, satu siasatan yang dilancarkan Peguam Negara, Menahem Mazuz mendapati wanita yang dituduh dan digelar media Israel sebagai ‘Plaintif A’, menuduh Katsav yang mempunyai lima anak, memperkosanya ketika beliau menjadi setiausaha pemimpin itu pada lewat 1990-an.
Pada 8 April 2008, Katsav dibicarakan selepas mencapai perjanjian tolak ansur dalam kes dengan Mazuz tetapi pada hari yang sama beliau membatalkan persetujuannya.

No comments: