Monday, March 2, 2009

PELAKUN HOLLYWOOD HARAP JADI PERINTIS DIALOG AMERIKA SYARIKAT & IRAN

*Gambar : Bening (kanan) dan aktres Alfre Woodard (kiri) memakai pakaian tutup kepala di Muzium Wayang, Teheran.

TEHERAN - Seorang aktres terkenal Hollywood dan beberapa anggota satu delegasi perfileman menyatakan kehadiran mereka di Iran mampu membuka laluan ke arah dialog antara Washington dengan Teheran.
"Saya berharap kami akan membina jambatan ke arah satu dialog antara kedua-dua negara," kata aktres terkenal Amerika Syarikat, Annette Bening yang memakai pakaian hijab dan menutup kepala kepada pemberita di sini.
Dia merupakan sebahagian daripada anggota pasukan penerbit filem dan pelakon dari Akademi Seni Gambar Bergerak dan Sains (AMPAS) iaitu pertubuhan yang mengendalikan Oscar. Delegasi itu berada di Iran atas inisiatif peribadi bagi mengendalikan bengkel dengan rakan-rakan mereka dari negara tersebut. Selepas membuat kenyataan ringkas, Bening dan lain-lain anggota delegasi itu memulakan bengkel selama tiga hari di Muzium Wayang di Teheran.
Kenyataan aktres itu dilakukan sehari selepas seorang penasihat kesenian Presiden Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad mendesak delegasi Hollywood itu meminta maaf kerana mengaibkan dan memfitnah Iran dalam filem-filem Amerika Syarikat.

No comments: