Wednesday, March 11, 2009

AHLI PARLIMEN KOTROVERSI BRITAIN BUAT KEJUTAN DI GAZA

*Gambar : Galloway (kiri) menyerahkan sejumlah wang kepada Menteri Ekonomi Hamas, Ziad az-Zaza di Gaza.

BANDAR GAZA - Ahli Parlimen Britain yang penuh kontroversi, George Galloway menyampaikan derma berjuta-juta dolar dan berpuluh-puluh kenderaan kepada kerajaan Hamas di Gaza.
"Kami memberi anda 100 kenderaan dan semua barangan kepada kerajaan Palestin yang dipilih oleh rakyat," katanya. Kata Galloway, dia secara peribadi menderma tiga buah kenderaan dan wang tunai sebanyak £25,000 (RM128,110) kepada Perdana Menteri Hamas di Gaza, Ismail Haniyeh.
Israel dan Mesir menutup semua pintu masuk ke Gaza kecuali untuk bantuan kemanusiaan setelah Hamas berkuasa pada Jun 2007 setelah berjaya mengusir kumpulan tentera yang setia kepada Presiden Palestin, Mahmoud Abbas.
Walaupun Hamas memenangi pilihan raya umum Palestin pada 2006, Israel, Kesatuan Eropah dan Amerika Syarikat tidak mengiktirafnya kerana menganggap ia adalah sebahagian daripada pergerakan pengganas.
Sejurus tiba di Gaza, Galloway memprotes tindakan serangan 22 hari rejim Zionis bermula pada hujung tahun lalu sebagai jenayah pembersihan etnik yang telah menyebabkan lebih 1,300 penduduk terbunuh.
Konvoi Galloway bergerak dari London bulan lalu tetapi ditahan pihak berkuasa Mesir setelah Kaherah mendapati beliau turut membawa sejumlah barang bukan perubatan ke Gaza.
Galloway membawa 12 ambulans, sebuah jentera bomba dan bantuan perubatan bernilai lebih £1 juta (RM5 juta).
Beliau mencetuskan polemik di Britain kerana berkempen untuk menamatkan sekatan ekonomi terhadap Iraq pada 1990-an dan awal 2000.

No comments: