Sunday, March 1, 2009

AMERIKA SYARIKAT MESTI UNDUR SEGERA DARI IRAQ - SAYYID ALI KHAMENEI

Teheran - Pemimpin tertinggi Republik Islam Iran atau Rahbar, Ayatullah al-'Uzma Sayyid 'Ali Khamenei memberitahu Presiden Iraq di sini bahawa tentera Amerika Syarikat hendaklah berundur dari Iraq lebih cepat daripada yang dirancang kerana sebarang penangguhan akan memudaratkan negara itu.
Rahbar membuat gesaan itu sehari selepas Presiden Barack Obama mengumumkan Amerika akan membawa keluar semua askar tempurnya dari Iraq selewat-lewatnya pada Ogos 2010 dan semua baki askar menjelang akhir tahun berikutnya.
"Tentera penceroboh perlu meninggalkan Iraq secepat mungkin kerana pengunduran mereka jika ditangguhkan sehari pun akan memudaratkan Iraq," kata Khamenei kepada Presiden Iraq, Jalal Talabani.
Teheran yang menganggap kehadiran Amerika di Iraq sebagai ancaman terhadap keselamatan dan pengaruhnya sendiri di rantau ini, telah menggambarkan penempatan tentera Amerika sebagai punca utama masalah Iraq dan berkali-kali menuntut mereka diundurkan segera dari Iraq. Amerika pula menuduh Iran mencetuskan keganasan di Iraq dengan menyokong pejuang Syiah di negara itu.

No comments: