Wednesday, March 11, 2009

KONGRES AMERIKA SYARIKAT TOLAK CALON KRITIK ZIONIS ISRAEL

WASHINGTON : Kritikan calon jawatan tertinggi perisikan Presiden Barack Obama terhadap Israel menyebabkan Kongres Amerika Syarikat membantah pencalonan Charles Freeman sebagai ketua Majlis Perisikan Kebangsaan. Bekas duta Amerika di Arab Saudi dan diplomat kanan Washington di Beijing yang pernah berkhidmat dengan lebih 100 buah negara di seluruh dunia dan fasih berbahasa Cina, Perancis, Sepanyol, Taiwan, Portugal, Itali dan Arab itu menarik diri daripada menjadi calon untuk jawatan berkenaan. Bantahan Kongres yang menyebabkan Freeman menarik diri adalah tamparan hebat kepada Obama yang sedang menyusun anggota pentadbirannya.

*Gambar : Charles Freeman.

Charles Freeman adalah orang yang silap untuk jawatan ini. Kenyataannya terhadap Israel tidak dapat diterima dan terkeluar daripada pendirian pentadbiran ini,” kata Senator Demokrat dari New York, Charles Schumer dalam satu kenyataan. Pete Hoekstra, anggota tertinggi Republikan dalam Jawatankuasa Perisikan Dewan Perwakilan, berkata: “Ini satu lagi kesilapan dalam proses saringan pentadbiran Obama, satu lagi dalam senarai salah langkah yang panjang.” Freeman adalah bekas duta di Arab Saudi, yang pernah juga berkhidmat sebagai timbalan menteri pertahanan dan diplomat kanan di China.
Pengarah Perisikan Nasional, Panglima Dennis Blair, yang memilih Freeman untuk jawatan majlis itu, mempertahankannya di Kongres sebagai tokoh yang 'mempunyai pandangan kukuh, berfikiran berdaya cipta dan berpandangan analitikal'. Kritikan Freeman terhadap Israel dan ulasannya yang dilihat menyokong tindakan di Medan Tiananmen, China menimbulkan kontroversi. Beliau juga dipetik pada 2007 sebagai berkata : “Penindasan kejam terhadap rakyat Palestin oleh kependudukan Israel seperti tiada penghujung” dan “Amerika nampaknya bersekongkol dengan Israel sepenuhnya”. Blair berkata, ulasan itu disalah tafsir. Selepas penarikan diri Freeman, pejabat Blair berkata beliau menerima keputusannya dengan rasa kesal.
Dalam notanya kepada rakan dan penyokong, Freeman berkata, beliau menarik diri selepas menimbang bahawa ‘serangan yang tidak benar’ mengenai rekodnya tidak akan tamat apabila beliau memegang jawatan. “Saya tidak fikir Majlis Perisikan Kebangsaan dapat memainkan peranan dengan berkesan jika pengerusinya diserang bertalu-talu oleh orang tidak bertanggungjawab yang ada hubungan politik dengan pihak tertentu di negara luar,” kata Freeman.

No comments: