Monday, March 16, 2009

PEMBEBASAN SCHALIT...HAMAS-ISRAEL HAMPIR CAPAI KATA MUKTAMAD

*Gambar : Gilad Schalit.
BAITULMAQDIS - Proses pertukaran tahanan antara Israel dan Hamas akan diputuskan dalam tempoh beberapa hari lagi, kata pegawai-pegawai Israel ketika perwakilan kedua-dua pihak mengadakan perbincangan berhubung isu berkenaan di Mesir.

*Gambar : Ehud Olmert.
Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert berkata, satu sidang Kabinet Khas akan diadakan untuk mendengar laporan rundingan tersebut dan membuat keputusan mengenainya. "Perwakilan saya akan kembali dan melaporkan hasil rundingan tersebut kepada Kabinet," katanya.

*Gambar : Meir Sheetrit.
Menteri Dalam Negeri Israel, Meir Sheetrit pula memberitahu, siri rundingan di Mesir itu penting terhadap hala tuju proses damai Asia Barat. "Hasil rundingan tentang isu itu akan menentukan sama ada keadaan rantau ini menjadi bertambah baik atau sebaliknya. Saya berharap keadaan akan semakin baik," ujarnya.
Persetujuan itu jika diluluskan Kabinet Israel, bakal menyaksikan seorang askar Yahudi yang diculik Hamas di Gaza tiga tahun lalu, Koperal Gilad Shalit dibebaskan selain beratus-ratus tahanan Palestin di Israel. Olmert berkata, beliau mengarahkan rundingan itu dimuktamadkan kerana mahu kes itu diselesaikan sebelum beliau berundur.

*Gambar : Fawzi Barhoum.
Jurucakap Hamas, Fawzi Barhoum di Kaherah berkata, pergerakan itu masih belum menerima sebarang tawaran daripada Tel Aviv.

No comments: