Thursday, March 5, 2009

SEMUA NEGARA ISLAM WAJIB BEBASKAN PALESTIN - SAYYID ALI KHAMENEI


TEHERAN - Pemimpin tertinggi Iran atau Rahbar, Ayatullah al-Uzma Sayyid Ali Khamenei menegaskan bahawa 'penentangan' adalah satu-satunya jalan penyelesaian bagi menyelamatkan Palestin. Beliau turut menggesa ummat Islam di seluruh dunia menyertai perjuangan rakyat Palestin menentang keganasan Israel di Gaza.
Beliau membuat ulasan 'panas' itu ketika Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Hillary Clinton dijadual bertemu dengan para pemimpin Palestin dalam lawatan sulungnya ke rantau Asia Barat sejak memegang jawatan tersebut. Hillary dijadual menemui Presiden Palestin, Mahmoud Abbas dan Perdana Menteri, Salam Fayyad di Ramallah sehari selepas berbincang dengan pemimpin Israel di Baitulmaqdis.
"Satu-satunya cara untuk menyelamatkan Palestin ialah melalui penentangan, perjuangan yang berterusan dan mempertahankan diri," katanya ketika menyampaikan ucapan pembukaan pada sidang kemuncak antarabangsa selama dua hari anjuran Teheran bagi membantu Gaza dan rakyat Palestin.
"Sokongan dan bantuan kepada penduduk Palestin adalah tugas mandatori dan wajib ke atas setiap orang Islam. Saya kini menyeru semua umat Islam, tidak kira lelaki atau wanita agar bersatu dan memusnahkan kekejaman dan jenayah Zionis Israel,"tegasnya.
Beliau juga menggesa para pemimpin Israel yang terbabit dalam kekejaman itu dibicarakan berikutan serangan yang menyebabkan 1,300 penduduk Palestin terbunuh.
"Para pemimpin politik dan tentera rejim Zionis yang memainkan peranan dan menyebabkan bencana di Gaza mesti dibicarakan. Ini adalah langkah pertama yang perlu diambil," tegasnya lagi.
Iran tidak mengiktiraf Israel manakala Rahbar berulang kali menolak penubuhan dua negara sebagai jalan penyelesaian isu Israel-Palestin, strategi yang disebut semula oleh Clinton baru-baru ini.
Katanya, sebarang rundingan bagi menyelesaikan isu berkenaan tidak akan membuahkan hasil, malah Amerika Syarikat dan Britain terbabit dalam 'jenayah penubuhan dan sokongan ke atas 'tumor barah' (Israel).
Rahbar turut mengkritik Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan berkata badan dunia itu turut memainkan peranan dalam penubuhan Israel. Katanya, PBB menutup sebelah mata berikutan tindakan kuasa pembuli dan usaha menyelamatkan Palestin tidak akan berjaya dengan meminta bantuan PBB.

No comments: