Saturday, March 14, 2009

ISRAEL AKHIRNYA AKUR TERHADAP TUNTUTAN HAMAS

*Gambar : Seorang askar Israel lalu di hadapan penunjuk perasaan di Baitulmaqdis sambil menuntut kerajaan Olmert memenuhi janji untuk menyelamatkan Shalit dengan membebaskan tahanan Palestin.

BAITULMAQDIS : Israel bersetuju membebaskan 450 tahanan Palestin seperti yang dituntut oleh pergerakan Hamas sebagai tukaran kepada penyerahan askarnya yang kini menjadi tebusan, Gilad Shalit. Satu-satunya isu yang perlu diselesaikan ialah tuntutan Israel untuk menghantar sebahagian tahanan berkenaan ke negara lain dan bukan ke kampung halaman mereka.
Pendirian itu dikemukakan oleh ketua perwakilan Israel, Ofer Dekel yang berunding dengan perunding Mesir. Pada masa ini, Hamas hanya bersetuju supaya sedikit saja daripada tahanan berkenaan dihantar ke negara lain malah turut memberi syarat supaya tahanan terbabit mesti terlebih dulu bersetuju. Ia juga menentang kehendak Israel membebaskan tahanan berkenaan di Gaza dan bukan Tebing Barat. Walaupun pegawai Hamas gusar bahawa kerajaan baru Israel tidak akan bersetuju dengan pembebasan itu, mereka menekankan setakat itu saja mereka boleh bertolak ansur. Shalit ditawan oleh pejuang Palestin dua tahun lalu.
Baru-baru ini, seorang pegawai kanan Hamas berkata, askar Yahudi itu tidak akan dibebaskan kecuali rejim Zionis membebaskan beratus-ratus tahanan Palestin. Timbalan Ketua Politburo Hamas, Moussa Abu-Marzouk, membuat tuntutan itu ketika tiba di Kaherah untuk menyertai rundingan perpaduan Fatah dan pergerakannya. Moussa juga berkata, isu tukaran tahanan antara pejuang Palestin dan Israel kekal di tangan perunding Mesir.
Perdana Menteri Israel yang bakal melepaskan jawatannya tidak lama lagi, Ehud Olmert dipercayai menghadapi tekanan kuat berhubung isu Shalit dengan bantahan terbaru diadakan di Baitulmaqdis menggesa kerajaan memperhebat usaha membebaskan askar mereka. Penunjuk perasaan terbabit menyertai ibu bapa Shalit yang berkhemah dekat kediaman Olmert. Pasangan itu mahu anak lelaki mereka dibebaskan sebagai tukaran pembebasan tahanan Palestin. Dalam bantahan itu, penunjuk perasaan menghadang jalan masuk ke kediaman Olmert dan ada yang melaungkan 'Olmert, kamu berjanji, kotakannya'. Ibu bapa Shalit berkata, mereka bimbang pentadbiran baru yang bakal dipimpin Benjamin Netanyahu tidak cenderung melakukan tukaran tahanan. Bapa Shalit, Noam, memberitahu media Israel bahawa dia gembira dengan sokongan yang ditunjukkan kepadanya.

No comments: