Saturday, March 7, 2009

HUKUMAN BUTA DIBALAS BUTA DI IRAN

MADRID : Seorang wanita Iran di Sepanyol yang cacat dan buta akibat perbuatan seorang lelaki negaranya menyambut baik keputusan sebuah mahkamah di Teheran yang memerintahkan keadilan 'mata untuk mata' terhadap penyerangnya itu.
"Orang yang melakukan ini wajar melalui penderitaan yang sama. Hanya dengan cara ini beliau memahami kesakitan saya," kata Ameneh Bahrami kepada akhbar harian ABC.
"Niat saya ialah memohon kepada undang-undang bukan sekadar balas dendam tetapi supaya wanita lain tidak melalui nasib yang sama. Ia sebagai satu contoh," kata wanita berusia 30 tahun itu.
November 2008 yang lalu sebuah mahkamah di Iran telah memerintahkan lelaki terbabit yang dikenali sebagai Majid yang mengaku menyebabkan Bahrami buta pada tahun 2004 dengan menyimbah asid ke muka mangsa selepas pinangannya ditolak, supaya turut dibutakan dengan asid berdasarkan undang-undang Islam dengan pembalasan 'mata untuk mata'. Mahkamah tertinggi Iran mengesahkan hukuman tersebut awal Februari lalu. Bahrami yang berpindah ke Barcelona selepas serangan itu untuk mendapatkan rawatan perubatan mendakwa mahkamah pada asalnya memerintahkan lelaki terbabit hanya buta sebelah mata kerana di Iran setiap lelaki bernilai dua bagi wanita.
"Bagaimanapun saya terangkan kepada hakim bahawa dengan sebelah mata, seseorang masih boleh hidup," katanya kepada akhbar El Pais dalam temubual lain. Mahkamah kemudian memerintahkan lelaki itu dibutakan kedua mata sekiranya Bahrami tidak bersetuju menerima 20,000 euro (RM95,000) yang ditawarkan oleh keluarga penyerang terbabit.
"Beliau akan dibutakan dan tidak akan mengalami kesakitan. Wajahnya tidak cacat kerana hanya beberapa titik asid diperlukan dan beliau tidak akan mengalami kecederaan dalaman seperti saya," katanya kepada ABC ketika ditanya adakah beliau tidak merasa kejam. "Beliau langsung tidak mempunyai simpati apabila menunggu saya selama beberapa jam di tempat kerja dan melemparkan asid ke muka saya," katanya.
Pandangan Bahrami pulih sebanyak 40 peratus pada sebelah kanan matanya tetapi pada 2007 lalu beliau mengalami jangkitan dan menyebabkannya menjadi buta sepenuhnya. Beliau hidup dengan mendapat subsidi sebanyak 400 euro sebulan dari kerajaan Sepanyol dan kebajikan rakannya.

No comments: