Sunday, March 1, 2009

IRAN GESA HOLLYWOOD MOHON MAAF

Teheran - Penasihat Kesenian kepada Presiden Republik Islam Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad mendesak delegasi Hollywood yang mengadakan lawatan ke negara itu supaya memohon maaf atas 'penghinaan dan fitnah' mengenai rakyatnya.

*Gambar : Javad Shamaghdari.
Penasihat yang dikenali sebagai Javad Shamaghdari itu berkata, pegawai perfileman (Iran) akan diberi kebenaran untuk mengadakan sesi dengan pembuat filem Hollywood selepas mereka memohon maaf kepada rakyat Iran atas penghinaan dan fitnah selama 30 tahun.
"Rakyat Iran dan revolusi kami telah diserang secara tidak adil oleh Hollywood selama ini," katanya lagi sambil menyifatkan filem '300' dan 'The Wrestler' yang dicalonkan ke Oscar baru-baru ini sebagai menghina Teheran.
Filem epik perang '300' yang popular di Amerika Syarikat, menggambarkan perang antara bangsa Greek dengan Parsi yang membayangkan nenek moyang rakyat Iran sebagai dahagakan darah. Filem 'The Wrestler' pula dikritik kerana terdapat babak memecah dan mengoyakkan bendera Iran oleh pelakonnya, Mickey Rourke.
"Kami percaya polisi perubahan Presiden Barack Obama apabila perubahan turut dilakukan di Hollywood, dan sekiranya Hollywood mahu memperbaiki sikapnya terhadap rakyat Iran dan budaya Islam maka mereka perlu meminta maaf secara terbuka," tegas Javad lagi.
Lawatan pembuat filem tersebut adalah dari Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS) yang mengendalikan Anugerah Oscar. Pengarah komunikasinya, Leslie Unger memberitahu bahawa kumpulan mereka berada di Iran atas lawatan peribadi dengan tujuan pendidikan dan pertukaran kreatif tanpa sebarang agenda politik.
Unger mengesahkan laporan media Iran yang menyatakan bahawa delegasi tersebut turut disertai Presiden AMPAS, Sid Ganis; bekas Presidennya, Frank Pierson; aktres Annettte Bening dan Alfre Woodard serta produser, William Horberg.

No comments: