Sunday, August 24, 2008

AHMADINEJAD : BANGSA IRAN TIDAK MEMERLUKAN BANTUAN NEGARA KUASA BESAR

Presiden Republik Islam Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad menegaskan, meskipun disekat, bangsa Iran masih mampu mencapai kejayaan dalam bidang teknologi tinggi dengan menghasilkan berbagai jenis satelit dan dalam waktu yang terdekat, Iran akan melancarkan satelit telekomunikasinya ke angkasa lepas. Perkara ini dikemukakan oleh Ahmadinejad dalam kunjungan rasminya ke negeri Arak di hadapan puluhan ribu rakyatnya. Kepada musuh-musuh Revolusi Islam Iran, Ahmadinejad memberikan amarannya, "Setiap langkah yang anda ambil untuk mengenakan sekatan, akan membuatkan bangsa Iran menjadi semakin kuat dan teguh serta penuh tekad untuk menuju puncak kemajuan." Tambahnya lagi, para musuh bangsa Iran sentiasa berusaha untuk menjadikan bangsa ini menyerah kalah, namun rakyat dan para cendekiawan Iran mampu menuju satu persatu puncak kejayaan dengan memecahkan tembok sekatan.

Ketika menyentuh tentang kejayaan rakyat Iran di bidang teknologi angkasa lepas dan pelancaran satelit telekomunikasi, Ahmadinejad menyatakan, "Roket ini merupakan salah satu hasil teknologi paling canggih di dunia dan para ilmuwan Iran berjaya membina satelit ini dan melancarkannya ke angkasa lepas meskipun menghadapi pelbagai sekatan." Tambah beliau, bangsa Iran sama sekali tidak memerlukan bantuan daripada negara-negara kuasa besar dunia. Meskipun begitu, bangsa Iran selalu mengutamakan dialog dan perundingan.Menurutnya, dalam rundingan, kredibiliti dan kedudukan Iran perlu dihormati dan ia harus dilakukan dengan penuh etika.
Ahmadinejad juga mengingatkan kuasa besar dunia bahawa era penjajahan telah berakhir dan mereka kini sedang berada di tepi jurang kehancuran dan kemusnahan. Berkaitan keganasan regim Zionis Israel, Ahmadinejad melaungkankan bahawa Israel adalah sebuah regim yang angkuh, jahat dan sedang menuju kebinasaan. Down With Israel ! Allahu Akbar !

No comments: