Saturday, August 30, 2008

IRAN BERI AMARAN KEPADA AMERIKA SYARIKAT SUPAYA TIDAK TERLIBAT DALAM KEMELUT DI RANTAU KAUKASUS

Iran mengingatkan Amerika Syarikat agar tidak cuba campur tangan dalam krisis di rantau Kaukasus.
"Kuasa besar luar sebaiknya tidak mencari alasan untuk terbabit dalam ketegangan di rantau tersebut," demikikian tegas Menteri Luar Iran, Manouchehr Mottaki.
"Percaturan mereka di Kaukasus pasti tidak akan berbeza dengan kemelut yang mereka wujudkan di rantau lain," jelas Mottaki, merujuk kepada kehadiran Amerika Syarikat di Iraq dan Afghanistan.
Namun beliau menyuarakan kebimbangannya terhadap kemelut di Ossetia Selatan yang jelas sedang menuju ke arah 'perang dingin' baru.
"Sengketa di antara kedua negara besar (Amerika Syarikat dan Rusia) itu sememangnya menjadi asas keprihatinan," kata Mottaki.
Beliau juga turut membantah laporan berita yang menyebut bahawa Rusia kemungkinan besar bakal mengeksploitasi isu nuklear Iran untuk memveto hukuman lanjutan ke atas Teheran sebagai tekanan terhadap negara-negara Barat yang cuba campur tangan dalam ketegangan diGeorgia.
Jelas beliau, "Iran sentiasa mendukung perdamaian dan kestabilan di rantau Kaukasus dan krisis yang melanda rantau tersebut seharusnya ditangani sebaik mungkin. Namun Iran berharap kesilapan dalam menyelesaikan krisis tersebut tidak akan menyebabkan berlakunya sengketa baru."
Para penganalisa percaya bahawa Iran memihak kepada Rusia dalam kemelut di rantau Kaukasus itu.

No comments: