Sunday, August 17, 2008

PRESIDEN IRAN : IRAN AKAN LANCARKAN SATELIT BUATAN SENDIRI

Presiden Republik Islam Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad memaklumkan pelancaran satelit pertama buatan Iran ke angkasa lepas dalam masa yang terdekat. Beliau mengisytiharkan perkara tersebut ketika mengadakan pertemuan dengan sekumpulan elit intelektual Iran yang bermukim di Turki. Beliau juga mengumumkan bahawa Iran turut akan melancarkan roket dan pelancarnya ke angkasa lepas.
Tegasnya, "Meskipun berlaku pemboikotan ke atas Iran selama 28 tahun oleh Amerika Syarikat, namun Iran masih terus mampu menghasilkan kejutan-kejutan ilmiah. Pada tahun 2007 sahaja, tercatat lebih daripada 7,000 penemuan sains dan teknologi yang terkini telah dipatenkan di Iran. Rakyat Iran bukanlah merupakan bangsa yang mudah menyerah kalah. Rakyat Iran juga akan terus mempertahankan seluruh hak mereka dalam menghasilkan teknologi nuklear."
Beliau menambah lagi, "Kini, Amerika Syarikat mula menyedari hakikat bahawa Iran tidak lagi mampu untuk dipinggirkan kedudukannya di persada dunia. Bahkan Amerika sendirilah yang semakin terpencil. Para pegawai tinggi Amerika sering terpaksa mendapat kawalan tambahan yang ketat dalam setiap kunjungan rasmi ke pelbagai negara. Sebaliknya, para pegawai Iran dalam kunjungannya ke berbagai negara sering disambut dengan baik oleh masyarakat setempat. Ini semua disebabkan kecintaan mereka terhadap Republik Islam Iran."

Allahu Akbar !

No comments: