Friday, August 22, 2008

MENYEDIHKAN...SALAFI (WAHABI) LEBANON BATALKAN PERJANJIAN DAMAI DENGAN HIZBULAH

Sikap sebahagian golongan Wahabi semakin menunjukkan wajah sebenar mereka yang tidak menginginkan sebuah kerukunan dan kedamaian. Kelompok Salafi ( panggilan 'mesra' untuk golongan Wahabi yang ekstrim) secara sepihak telah membekukan persetujuannya mengadakan perjanjian damai dengan Hizbullah, hanya 24 jam selepas persetujuan ditandatangani oleh kedua belah pihak.
Pada 18 Ogos 2008, Hizbullah telah menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) dengan gerakan Salafi di Lebanon yang menghimpunkan pelbagai kumpulan pejuang Muslim yang beraliran 'Sunnah'. Antara matlamat yang termaktub dalam perjanjian tersebut ialah "untuk memelihara perpaduan nasional dan mencegah penghasutan."
Gerakan Salafi yang tidak pernah menghalakan sebutir peluru pun ke arah tentera Zionis Israel, tiba-tiba mengumumkan pembekuan MoU dengan Hizbullah untuk jangkamasa yang tidak ditetapkan.
Syeikh Hasan Syahhal yang menandatangani perjanjian tersebut dengan wakil Hizbullah, Sayyid Ibrahim Amin mengumumkan pembekuan MoU itu sehingga tiba waktu yang sesuai dan memungkinkan pelaksanaannya.
Syeikh Hassan membuat pengumuman tersebut setelah mengadakan pertemuan dengan para pemimpin gerakan Salafi yang diketuai oleh pemimpin tertinggi mereka "Syeikh Da'i al-Islam asy-Syahhal yang telah mengkritik dan mencela perjanjian dengan Hizbullah itu hanya beberapa minit setelah perjanjian tersebut dimeterai.
Pembatalan itu diumumkan di bandar Tripoli, Lebanon Utara, pusat kekuatan gerakan Salafi.
"Gerakan Salafi menolak sepenuhnya dokumen perjanjian ini dan sesiapa yang menandatanganinya, tidak berhak mendakwa dirinya sebagai anggota gerakan Salafi atau mewakilinya," kata Syeikh Da'i al-Islam asy-Syahhal yang sudah tua usianya."
Sementara itu laman web rasmi Hizbullah
"Wa’ad" mempamerkan kesabaran dengan memberikan kesempatan kepada gerakan Salafi untuk merenungkan kembali seluruh isi kandungan dan butir perjanjian tersebut seraya mengajak mereka untuk mengutamakan perpaduan ummat Islam dan rakyat Lebanon.

No comments: