Wednesday, August 27, 2008

OBAMA MENYERU DUNIA AGAR SELAMATKAN ISRAEL DARIPADA IRAN

Calon Presiden Amerika Syarikat dari Parti Demokrat, Barack Obama menyeru supaya ditingkatkan tekanan diplomatik ke atas Iran sebelum Israel 'merasa terpencil'.Obama mengemukakan perkara tersebut ketika ditanya apakah Israel akan mengebom kawasan nuklear Iran pada tahun ini, sewaktu berkempen di Iowa.
Tanpa menjawab secara langsung, Obama menyatakan bahawa beliau 'terikat dengan komitmen untuk meningkatkan tekanan secara diplomatik ke atas Iran' sebaik sahaja terpilih sebagai Presiden, sebelum pihak Israel merasa bahawa 'belakangnya mula menyentuh dinding'.
Beliau turut mengakui pendirian Israel untuk tidak membiarkan Iran memiliki senjata nuklear.
"Sekiranya Iran dibiarkan untuk memiliki senjata nuklear, nescaya ia akan menjadi 'penentu percaturan politik di rantau tersebut' sehingga memungkinkan Republik Islam itu untuk 'mencampuri urusan dalaman negara lain seperti di di Iraq dan mengancam penguasaan minyak'," kata calon dari parti Demokrat tersebut di hadapan seramai 250 orang pengundi dalam sebuah pertemuan di Davenport, Iowa.
"Israel merupakan salah satu sekutu paling kuat kita di dunia," tegas beliau sebagai reaksi terhadap janji yang pernah disampaikan oleh Presiden Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad untuk menghapuskan negara Yahudi itu dari peta dunia.
"Oleh itu, salah satu tugas saya sebagai Presiden ialah berusaha memastikan bahawa kita akan meningkatkan tekanan ke atas Iran secara diplomatik dengan melaksanakan sekatan sehingga Iran bersedia untuk melakukan perubahan sikap," kata Senator dari Illionis itu.
"Dan kita perlu melakukan perkara tersebut sebelum Israel merasa belakangnya mula menyentuh dinding," kata Obama sebagai jawaban terhadap keraguan yang melanda para pengundi Yahudi mengenai komitmennya untuk membela Israel.
Menteri Pertahanan Israel, Ehud Barak, menyatakan bahawa Presiden Amerika Syarikat, George W. Bush buat masa ini menentang cadangan serangan ketenteraan terhadap kawasan nuklear Iran.
"Pendirian kita ialah tidak ada pilihan yang akan diketepikan, namun untuk sementara waktu kita perlu melakukan penyelesaian secara diplomatik," kata Obama kepada sebuah stesen radio milik tentera.
Obama menyatakan keyakinannya bahawa pandangan umum di Israel ialah kita tidak akan membiarkan Iran memiliki senjata nuklear.Para pemimpin Israel menyedari betapa mereka 'tidak memiliki kedudukan yang terbaik untuk menggunakan serangan ketenteraan sebagai penyelesaian' namun dalam masa yang sama mereka tidak boleh membiarkan Iran untuk memiliki senjata nuklear.
Obama dan pesaingnya dari parti Republik, John McCain, kedua-duanya mendukung usaha peningkatan tekanan ke atas Iran, namun Obama juga ingin meningkatkan hubungan dua hala dengan negara Islam itu.McCain menentang sebarang hubungan kerjasama yang seumpama itu dan meyakini bahawa cara terbaik untuk menangani isu Iran ialah melalui kerjasama dengan negara-negara sekutu Amerika Syarikat.

No comments: