Friday, July 3, 2009

AMERIKA SYARIKAT TERUS TEGAS TERHADAP IRAN

WASHINGTON - Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama berkata, beliau akan meneruskan dasar 'diplomasi tegas' terhadap Iran tanpa mengambil kira keputusan pilihan raya negara itu yang didakwa huru-hara dan memberi amaran campur tangan Amerika Syarikat dalam politik Teheran boleh menimbulkan kesan.
Obama tidak menekankan perbezaan antara Presiden Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad dan pesaingnya, Mir Hossein Mousavi sebagai menunjukkan tindakan tidak mahu campur tangan dalam tunjuk perasaan yang semakin menjadi-jadi dan ketegangan di Iran selepas pilihan raya Presiden lalu.
Presiden itu menjelaskan, beliau percaya pemimpin tertinggi Iran, Ayatullah al-Uzma Sayyid Ali Khamenei menyedari terdapat kebimbangan mendalam di Iran tentang pilihan raya yang dipertikaikan, ketika tunjuk perasaan terbesar sejak revolusi Islam 1979 itu bertambah buruk baru-baru ini.
''Penting untuk difahami bahawa walaupun berlaku pergolakan di Iran, perbezaan antara Ahmadinejad dan Mousavi dalam polisi sebenar mereka tidaklah sehebat seperti yang dihebahkan. Apa-apa pun, kita bakal berdepan dengan rejim Iran yang telah lama bermusuhan dengan Amerika Syarikat, yang telah menyebabkan masalah di rantau tersebut dan menjalankan program senjata nuklear,'' katanya kepada televisyen CNBC.

No comments: