Friday, July 10, 2009

MENTAFSIR ERTI RUSUHAN DI IRAN

Tindakan Presiden Republik Islam Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad mengusir beberapa wakil media Barat dari membuat liputan rusuhan di Iran baru-baru ini adalah wajar. Mereka bukan sekadar melaporkan keadaan pilihan raya Presiden tetapi mencipta persepsi supaya dunia melihat serong kepada Iran.
Media Barat melaporkan keadaan di Teheran berada dalam suasana yang amat tegang. Penunjuk perasaan bermaharajalela di jalan-jalan raya dan merosakkan harta benda awam. Semuanya memprotes kemenangan Ahmadinejad.
Sementara itu, Naib Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden pula memperlihatkan semacam kebimbangan dengan perkembangan terbaru di Iran dan yakin ada sesuatu yang tidak kena dengan pilihan raya tersebut. Apakah mesej yang hendak disampaikan oleh beliau sebenarnya?
Nada beberapa media Barat kelihatan sangat sehaluan dengan dasar Amerika Syarikat yang awal-awal lagi prejudis terhadap pemimpin yang dikelaskan sebagai 'konservatif'. Amerika Syarikat sebelum ini membayangkan pilihan raya Presiden itu bakal membawa 'perubahan' daripada konservatif kepada reformis.
Penanda aras konservatif dan reformis sangat kabur sebenarnya. Apakah 'konservatif' itu bermaksud tidak toleran terhadap Amerika Syarikat, tegas dalam isu Palestin yang diganyang Israel dan tidak memberi muka kepada Amerika Syarikat? Atau apakah 'reformis' itu bukan saja lebih terbuka tetapi tidak membangkitkan banyak perkara yang menjadi kepentingan negara kerana mahu menjalinkan hubungan yang mesra dengan Amerika Syarikat?
Pasca pilihan raya Presiden digambarkan oleh media Barat sebagai penolakan rakyat terhadap Ahmadinejad. Pilihan raya itu dikatakan penuh dengan penipuan dan dengan lain perkataan, pilihan raya Presiden Iran didakwa tidak demokratik. Rusuhan yang dicetuskan oleh pembangkang dianggap proses mencari demokrasi di Iran. Itulah persepsi buruk yang diwar-warkan oleh media Barat beberapa jam sebelum Ahmadinejad secara rasmi diumumkan sebagai pemenang.
Dunia tidak mendapatkan gambaran yang jelas dan sahih mengenai situasi politik di Iran. Bayangan Amerika Syarikat terlalu tebal untuk melihat adakah rusuhan yang berlaku itu benar-benar memprotes ketelusan sistem pilihan raya atau campur tangan kuasa asing yang menyusup masuk bagi mencetuskan porak peranda? Oleh kerana itu, laporan media Barat amat dicurigai, mereka membawa agenda Amerika Syarikat yang tidak selesa dengan kemenangan Ahmadinejad.
Rusuhan pasca pilihan raya baru-baru ini dieksploitasi untuk memperlihatkan kepada dunia bahawa majoriti rakyat Iran menolak Ahmadinejad walhal apa sebenarnya berlaku adalah sebaliknya. Kalau sekiranya diteliti, para penyokong puak reformis yang diketuai oleh Mir Hossein Mousavi terdiri daripada penduduk di kawasan bandar-bandar utama seperti Teheran. Antara faktor yang mempengaruhi pola pemikiran para penduduk di kawasan tersebut ialah modenisasi dan keterbukaan kepada pengaruh luar yang menyebabkan mereka menganggap Ahmadinejad sebagai 'konservatif'. Mereka tentu saja lebih mementingkan ekonomi dan ketegangan dengan Amerika Syarikat dilihat mampu menjejaskan ekonomi Iran.
Namun di kawasan luar bandar, sokongan terhadap Ahmadinejad tetap kuat dan ampuh. Tuduhan musuh politik bahawa keputusan pilihan raya telah dimanipulasikan bagi memberi kemenangan kepada Ahmadinejad adalah alasan biasa kepada yang tewas. Penglibatan Amerika Syarikat dalam pilihan raya ini juga dilihat begitu ketara kerana sikap Ahmadinejad yang tidak bertolak ansur dengan kehendak Amerika Syarikat mengenai program nuklear Iran.
Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama pula pernah menegaskan bahawa beliau akan meneruskan dasar diplomasi terhadap Iran. Ini membawa maksud Obama tidak mengambil kira keputusan pilihan raya negara itu yang mencetuskan kekecohan. Malah memberi amaran bahawa campur tangan Amerika Syarikat dalam politik di Iran boleh menimbulkan kesan yang lebih buruk.
Secara diplomasi juga, Obama kelihatan tidak mahu terlalu menekankan perbezaan antara Ahmadinejad dan pencabar terdekatnya, Mousavi. Laporan media Barat tentang sikap Obama ini seolah-olah menunjukkan beliau tidak mahu campur tangan dalam tunjuk perasaan yang semakin menjadi-jadi itu.
Akan tetapi, kalau dilihat beberapa kenyataan Obama sebelum ini jelas memperlihatkan harapan supaya pemimpin yang dipilih dalam pilihan raya Presiden yang lalu adalah dari golongan reformis. Beberapa kali Obama menekankan beliau mahu melihat 'perubahan' dalam warna politik di Iran. Semua ini menggambarkan harapan Obama supaya Ahmadinejad kecundang dan pemimpin yang lebih 'toleran' dengan Amerika Syarikat bakal dipilih. Seperti kata Obama, “Kita bakal berdepan dengan rejim Iran yang telah lama bermusuhan dengan Amerika Syarikat. Mereka yang menyebabkan masalah di Asia Barat kerana menjalankan program senjata nuklear.”
Walaupun Ahmadinejad tidak pernah berubah kenyataannya tentang program nuklear untuk tenaga, Obama kelihatan masih terperangkap dengan dasar-dasar Amerika Syarikat sebelum ini yang menganggap program nuklear Iran sebagai 'senjata'.
Kalau dilihat bagaimana penerimaan Amerika Syarikat terhadap pilihan raya Palestin yang memberi kemenangan kepada Hamas, tentu Iran kini berada dalam situasi yang sama. Kelompok harapan Amerika Syarikat kecundang sama seperti kecundangnya Fatah di tangan Hamas biarpun kedua-dua puak ini Islam. Amerika Syarikat dengan angkuh memberi tekanan ekonomi dan politik kepada Hamas walaupun pilihan raya Palestin berlangsung secara demokratik.
Ahmadinejad juga sebelum ini menyokong pergerakan Hizbullah di Lebanon yang dianggap pengganas oleh Barat. Semua ini boleh dijadikan alasan yang menyokong hujah tentang kecenderungan Amerika Syarikat untuk mencari pemimpin yang lebih toleran untuk memudahkan membuat percaturan politik di Asia Barat.
Rakyat Iran harus mengambil iktibar dari sikap Amerika Syarikat yang menyokong sekalipun secara tidak langsung kepada pihak tertentu dalam negara itu. Kalau benar Amerika Syarikat menyanjung demokrasi, mereka telah lama menerima kemenangan Hamas.
Sikap tidak toleran Ahmadinejad malah menjadi 'pengacau' kepada Israel membuatkan Amerika Syarikat tidak selesa dengan keadaan politik semasa Iran. Namun tanpa Iran, tidak ada seorang pun pemimpin-pemimpin dari dunia Arab yang benar-benar kelihatan serius menjadi pembela hak rakyat Palestin yang dianiaya Israel dengan restu Amerika Syarikat.
Tidak lama dulu, Bush pernah menggertak untuk menyerang Iran dengan menggunakan lesen Majlis Keselamatan PBB. Akan tetapi Ahmadinejad tidak mempedulikan gertakan itu sekali pun Iran dilihat jauh lebih kecil kemampuan ketenteraan dan teknologi perang berbanding Amerika Syarikat. Ketika itu Iran memegang kunci Majlis Keselamatan. Gertakan Amerika Syarikat sekadar serangan psikologi untuk melemahkan semangat Iran tetapi Iran mendapat kekuatan daripada Majlis Keselamatan yang sebelum itu diperalatkan oleh Amerika Syarikat.
Kuasa besar yang ada dalam Majlis Keselamatan seperti China dan Rusia serta beberapa negara Eropah antaranya Jerman dan Itali mempunyai hubungan diplomatik dan dagang yang baik dengan Iran. Ini adalah kekuatan Iran pada era kepimpinan Ahmadinejad. Negara kuasa besar ini memberi amaran kepada Amerika Syarikat bahawa sekatan ekonomi ke atas Iran ketika itu lebih membahayakan. Sekatan ke atas Iran lebih memburukkan 'kempen keamanan' yang dijaja oleh Amerika Syarikat.
Maka kalau dilihat rentetan ini, ternyata Amerika Syarikat perlukan seorang pemimpin Iran yang baru dan boleh 'toleran' atau menjadi boneka Amerika Syarikat seperti yang terdapat di Iraq sekarang ini. Amerika Syarikat sebenarnya tidak mempunyai kepentingan di Iran untuk turut bersimpati dengan rakyat Iran kecuali menyekat kemaraan pemimpin yang memberi masalah kepada Israel.
Pencetus rusuhan di Iran yang amat jelas kelihatan sememangnya Mousavi. Namun kalangan pemerhati politik percaya ada tangan-tangan Amerika Syarikat yang turut memainkan peranan untuk memberi tekanan kepada Ahmadinejad. Adegan-adegan penunjuk perasaan adalah pesta menagih demokrasi seperti yang dimahukan oleh Amerika Syarikat.
Untuk memastikan keadilan kepada rakyat, Ahmadinejad tidak boleh toleran dengan pengacau seperti penunjuk perasaan ini. Ketika kuasa ada di tangannya, gunakan untuk memastikan majoriti rakyat yang menerima beliau tidak terganggu. Ya Ali Madad!

No comments: