Monday, July 6, 2009

WASHINGTON POST - RAKYAT IRAN MELANTIK SEMULA AHMADINEJAD

Akhbar 'Washington Post' telah menerbitkan sebuah analisa yang mengejutkan baru-baru ini dengan keyakinan bahawa keputusan pilihan raya presiden yang berlangsung di Iran berkemungkinan besar mencerminkan kehendak sebenar rakyat Iran, tidak seperti mana yang didakwa oleh para penganalisa dan pemerhati bahawa jurang kemenangan besar Presiden Dr Mahmoud Ahmadinejad terhasil daripada penipuan atau manipulasi, sedangkan pungutan suara di seluruh negara yang telah mereka lakukan tiga minggu sebelum pengundian sebenar secara jelas menunjukkan Ahmadinejad mendahului dengan nisbah 2:1, jumlah yang lebih besar daripada keputusan sebenar yang dicapainya dalam pilihan raya hari Jumaat itu (12 Jun 2009).
Ketika pelbagai laporan media barat sebelum bermula proses pengundian sering menggambarkan keghairahan warga Iran terhadap pencabar utama Ahmadinejad, Mir Hossein Mousavi, namun pungutan suara yang mereka lakukan di seluruh 30 wilayah Iran dengan jelas menunjukkan bahawa Ahmadinejad jauh mendahului Mousavi.
Menurut Washington Post lagi, “Pungutan suara yang dilakukan oleh organisasi-organisasi bebas milik kami daripada 11 Mei hingga 20 Mei adalah merupakan yang ketiga daripada beberapa siri yang dilakukan sepanjang 2 tahun yang lalu. Sokongan besar terhadap Ahmadinejad adalah begitu jelas sekali dalam bancian pra-pilihan raya kami. Sewaktu kempen berlangsung, sebagai contohnya, Mousavi menekankan identitinya sebagai seorang yang berbangsa 'Azeri', yang merupakan etnik kedua terbesar di Iran selepas bangsa 'Parsi', untuk menarik sokongan para pengundi berbangsa 'Azeri'. Bancian yang kami jalankan bagaimanapun menunjukkan bahawa para pengundi berbangsa 'Azeri' lebih ramai yang memilih Ahmadinejad dengan nisbah 2:1 berbanding Mousavi.”
Washington Post turut menegaskan, “Kebanyakan komentar menggambarkan golongan belia Iran dan juga internet sebagai faktor penentu di dalam pilihanraya tersebut. Namun bancian kami mendapati, hanya 1/3 sahaja rakyat Iran yang mempunyai akses ke internet, sementara golongan belia yang berusia di antara 18-24 tahun mewakili blok undian yang terbesar untuk Ahmadinejad berbanding kumpulan umur yang lain. Satu-satunya kumpulan dalam bancian kami yang menunjukkan penguasaan Mousavi atau setahap dengan Ahmadinejad adalah di kalangan para penuntut universiti dan golongan berpendapatan tinggi. Sewaktu proses bancian kami dijalankan, terdapat juga hampir 1/3 warga Iran yang masih belum membuat sebarang keputusan muktamad. Namun asas pengiraan yang kami perolehi adalah menyamai keputusan yang diumumkan oleh pihak berkuasa Iran. Ini adalah petunjuk jelas bahawa keputusan undian tersebut tidak mungkin terhasil daripada penipuan besar-besaran.”
Menurut laporan itu lagi, “Warga Iran melihat sokongan mereka itu cenderung ke arah sebuah sistem yang lebih demokratik, menekankan sebuah hubungan yang normal dengan Amerika Syarikat, selari dengan sokongan mereka terhadap Ahmadinejad. Mereka tidak mahu beliau meneruskan polisi-polisi kerasnya. Namun begitu, jelas kelihatan bahawa warga Iran masih melihat susuk Ahmadinejad sebagai perunding mereka yang paling tegas, seorang yang berkedudukan terbaik untuk membawa pulang perjanjian-perjanjian yang berbaloi.”
Laporan Washington Post itu menyimpulkan, “Tuduhan-tuduhan penipuan dan manipulasi pengundian hanya akan lebih mengasingkan Iran serta menambahkan ketegasan dan ketegarannya ke atas dunia luar. Sebelum negara-negara lain termasuk Amerika Syarikat membuat kesimpulan melulu bahawa pilihan raya Presiden di Iran telah dicemari dengan penipuan, dengan mengambil kira pelbagai faktor buruk yang bakal berlaku hasil daripada dakwaan itu, mereka seharusnya turut menimbangkan maklumat-maklumat daripada pihak ketiga. Hakikatnya, pelantikan semula Presiden Dr Mahmoud Ahmadinejad adalah sesuatu yang sebenarnya dikehendaki oleh rakyat Iran.”

No comments: