Friday, July 3, 2009

TUNJUK PERASAAN DI IRAN

*Gambar : Ribuan penyokong Presiden Dr Mahmoud Ahmadinejad mengadakan demonstrasi di Teheran baru-baru ini sebagai tanda sokongan atas kemenangan beliau dalam pilihan raya presiden yang lalu.

TEHERAN - Ribuan penunjuk perasaan pro-reformis berarak di jalan-jalan raya ibu negara Iran dalam demonstrasi besar-besaran baru-baru ini, menolak kerajaan walaupun ia menyatakan untuk mengira semula undi yang menimbulkan persoalan dalam pilihan raya presiden.
Pemimpin tertinggi Iran, Ayatullah al-Uzma Sayyid Ali Khamenei meminta rakyat mematuhi undang-undang negara ketika tunjuk perasaan dan pertempuran berlaku.
Beliau turut menyatakan bahawa wakil kesemua empat calon perlu hadir ketika sebahagian undi dikira semula.
"Dalam pilihan raya, pengundi mempunyai kecenderungan berlainan namun mereka sama-sama percaya dengan sistem pemerintahan dan menyokong Republik Islam," tegas beliau lagi.
Penyokong calon reformis, Mir Hossein Mousavi berarak di satu lokasi berasingan ketika perarakan anjuran kerajaan turut menarik ribuan rakyat yang mengibarkan bendera Iran dan potret Sayyid Ali Khamenei dalam cubaan menguasai jalan raya untuk kerajaan.

No comments: