Monday, July 13, 2009

KEKACAUAN DI IRAN, 19 MAUT

TEHERAN – Sekurang-kurangnya 457 orang ditangkap berikutan pertempuran ganas, yang telah menyebabkan sekurang-kurangnya 19 orang terbunuh di ibu negara Iran baru-baru ini.
Tangkapan itu dilakukan semasa penunjuk perasaan pro-pembangkang dan pasukan keselamatan bertempur di sekitar dataran Azadi di Teheran.
Pembangkang yang diketuai calon Presiden yang tewas, Mir Hossein Mousavi tidak mempedulikan tindakan pihak berkuasa untuk membendung protes, sebaliknya bekas Perdana Menteri itu menggesa para penyokongnya supaya jangan patah semangat.
Dalam ucapan yang jelas menyokong demonstrasi diteruskan, Mousavi berkata, “Jauhi keganasan semasa anda mengadakan protes. Saya sebagai salah seorang yang berkabung (atas kematian penunjuk perasaan), menggesa penyokong supaya mengawal tindak-tanduk masing-masing. Negara ini milik anda.”
Dalam berdepan dengan protes besar-besaran sejak keputusan pilihan raya Presiden pada 12 Jun lalu yang dipertikaikan, para pemimpin Iran menyelar negara-negara Barat, media asing dan penentang di luar negara.
Presiden Dr Mahmoud Ahmadinejad yang diisytiharkan menang pada pilihan raya tersebut dengan memperolehi majoriti 63 peratus undi, menggesa Amerika Syarikat dan Britain supaya menghentikan campur tangan dalam urusan dalaman Iran.
Sebelum itu Menteri Luar Iran, Manouchehr Mottaki menuduh London berkomplot sejak dua tahun lalu untuk mensabotaj pilihan raya itu.
Dengan membuat kenyataan terburu-buru, kamu tidak akan mendapat tempat di kalangan sahabat Iran. Kerana itu saya menggesa kamu menghentikan campur tangan,” kata Ahmadinejad dalam satu kenyataan baru-baru ini.

No comments: