Monday, July 13, 2009

CHAVEZ : HORMATI KEMENANGAN AHMADINEJAD

*Gambar : Para penyokong pembangkang memegang poster semasa mengadakan tunjuk perasaan di hadapan bangunan Parlimen Austria di Vienna baru-baru ini, bagi membantah keputusan pilihan raya Presiden Iran.

CARACAS – Presiden Venezuela, Hugo Chavez berkata, seluruh dunia perlu menghormati Iran serta kemenangan Presidennya, Dr Mahmoud Ahmadinejad dalam pilihan raya Presiden baru-baru ini.
Kami menggesa seluruh dunia supaya menghormati Iran kerana terdapat percubaan untuk melemahkan kekuatan revolusi Iran,” kata Chavez dalam ucapan mingguannya di radio dan televisyen baru-baru ini.
Kenyataannya itu bertentangan dengan kritikan Amerika Syarikat dan negara-negara Eropah terhadap tindakan yang diambil oleh kerajaan Iran untuk menghentikan protes dan menyekat liputan media terhadap kekacauan yang meletus.
Media rasmi Iran melaporkan, sekurang-kurangnya 19 orang terbunuh sejak keganasan tercetus berikutan keputusan pilihan raya 12 Jun yang dipertikaikan oleh kem yang tewas.
Kemenangan Ahmadinejad adalah kemenangan mutlak. Mereka cuba memburuk-burukkan kemenangan Ahmadinejad dan dengan itu cuba melemahkan kerajaan dan revolusi Islam. Saya tahu mereka tidak akan berjaya,” tegas Chavez.
Pemimpin Venezuela yang berhaluan kiri itu berkata, beliau telah menelefon Ahmadinejad selepas pilihan raya untuk menyuarakan sokongannya.
Kementerian Luar Venezuela mengeluarkan satu kenyataan yang membidas ‘kempen hebat dan tidak berasas oleh pihak luar untuk memburuk-burukkan’ Presiden Iran itu.

No comments: