Wednesday, July 15, 2009

TAWARAN ISRAEL UMPAMA PENJARA - KHALED MESH'AAL

DAMASCUS - Pemimpin Hamas, Khaled Mesh'aal menyifatkan tawaran Israel untuk menubuhkan negara Palestin yang bebas tentera sebagai 'sebuah penjara besar' dan menegaskan bahawa hanya perjuangan senjata mampu mengembalikan hak rakyat Palestin.
Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu baru-baru ini dalam satu kenyataan menyokong usaha Amerika Syarikat untuk menjadikan Palestin sebagai sebuah negara bebas tentera tetapi negara itu perlu menerima Israel sebagai negara Yahudi.
"Negara yang dimaksudkan oleh Netanyahu itu, yang ruang udara, darat dan lautnya dikawal, merupakan satu entiti yang pelik dan penjara yang besar, bukan sebuah negara yang sesuai untuk orang-orang yang hebat," kata Mesh'aal ketika berucap di ibu negara Syria kepada penyokong-penyokong Hamas yang memenangi pilihan raya Palestin pada 2006.
Tegas Mesh'aal lagi, "idea untuk mewujudkan sebuah negara eksklusif Yahudi dikecam oleh rakyat Palestin, seolah-olah menyerah diri dan apa yang digambarkannya sebagai menafikan hak enam juta rakyat Palestin yang menjadi pelarian untuk kembali ke tanah air mereka sekarang yang kini menjadi negara Israel. Kita memberi amaran sekali lagi, terhadap sikap lembut negara-negara Arab berhubung isu ini. Gesaan oleh pemimpin-pemimpin Israel adalah bersifat perkauman, tidak ada perbezaan dengan fahaman fasis Itali dan diktator Nazi, Adolf Hitler."

No comments: