Thursday, September 18, 2008

19 RAMADHAN 40H...PERISTIWA KESYAHIDAN IMAM ALI BIN ABI THALIB (as)

Pada 21 Ramadhan tahun 40H, Imam Ali bin Abi Thalib (as), manusia suci yang memiliki keperkasaan batin dan jasmani menghembuskan nafasnya yang terakhir setelah dua hari sebelumnya, pedang manusia munafik dari kelompok Khawarij menghunjamnya sewaktu menunaikan solat Subuh. Pada malam 19 Ramadhan 40H, Imam Ali (as) yang masih belum terlepas dari tanggungjawabnya di tengah-tengah masyarakat sebagai 'Amirul Mukminin', membawa kantung yang berisi kurma dan roti terakhirnya ke rumah yatim piatu, lalu beliau kembali ke rumahnya untuk mempersiapkan dirinya sebelum larut dalam munajat kepada Allah (swt). Kisah menyayatkan hati ini dilanjutkan oleh seorang ulama bermazhab Hanafi, 'Allamah al-Qunduzi dalam kitabnya 'Yanabi'ul Mawaddah' sebagai berikut :
"Di malam kesyahidannya, Imam Ali (as) seringkali keluar rumah, menatap langit dan berkata : 'Demi Allah ! Aku tidak berkata bohong dan mereka (Rasululllah dan Malaikat) tidak pernah berdusta kepadaku. Sesungguhnya malam ini adalah malam yang pernah mereka janjikan.'
Sampai satu saat, azan Subuh pun berkumandang, menggugah kesenyapan malam. Imam Ali (as) dengan langkah perlahan menuju ke masjid. Sesampainya di masjid, tatapan Imam Ali (as) sempat tertuju kepada Ibnu Muljam yang terlelap dalam tidurnya. Beliau membangunkannya, kemudian melangkah memasuki mihrab dan memulai solat Subuhnya. Di belakang baginda tampak barisan-barisan jema'ah yang begitu teratur dan kali ini kewibawaan wajah Imam Ali (as) menyeret perhatian dan perasaan orang-orang yang hadir di sekitarnya.
Sesuai dengan ketentuan solat berjemaah, para makmum mengikuti segala gerakan solat Imam Ali (as). Para makmum melakukan ruku' ketika beliau ruku' dan bersujud ketika beliau sujud. Namun ketika sampai pada sujud itu, seseorang yang berada di belakang Imam Ali (as) kelihatannya belum menjatuhkan kepalanya untuk sujud. Tangannya disembunyikan di balik pakaiannya. Seketika kemudian, tampak kilauan cahaya berkelebat di dinding masjid. Imam Ali (as) masih tenggelam dalam suasana 'ubudiyyah. Cahaya tersebut rupa-rupanya adalah kilauan mata pedang yang kemudian terangkat dan tanpa di duga pedang itu menghunjam ke arah kepala mulia Imam Ali (as). Imam Ali (as) jatuh tersungkur. Dahinya pecah bersimbah darah. Pedang itu dihunjamkan oleh Ibnu Muljam, lelaki yang dibangunkan oleh Imam Ali (as) di masjid dari tidurnya baru sebentar tadi.
Di tengah hiruk pikuk jema'ah masjid, Ibnu Muljam segera ditangkap. Ketika itu kedengaran suara Imam Ali (as) dari mihrab. Dari mulutnya yang mulia, terdengar suara ayat suci al-Quran yang ertinya : 'Kamu telah kami ciptakan dari tanah dan akan kami kembalikan ke tanah dan akan kami bangkitkan kembali dari tanah.'
Tiga hari kemudian, manusia yang paling berjaya dalam menerima pendidikan langsung daripada Rasulullah (saw) ini akhirnya menghembuskan nafasnya yang terakhir. Baginda menemui Tuhannya dalam keadaan beribadah.
Setelah peristiwa kesyahidannya, diriwayatkan bahawa suatu hari, Sa'udah puteri Ammar bin Yasir, sahabat Rasul, mendatangai Mu'awiyah, Khalifah Pertama dari Bani Umayyah. Oleh kerana wanita ini dikenali sebagai pendukung Imam Ali (as) sepenuhnya, maka Mu'awiyah terus menyambut kedatangannya dengan caci maki dan kata nista. Kemudian Mu'awiyah bertanya tentang maksud kedatangannya. Namun Sa'udah malah menjawab : 'Allah (swt) pasti akan mengazab penguasa yang tidak memperhatikan hak-hak hambaNya. Memilih gabenor yang melakukan penganiayaan terhadap rakyat jelata pasti akan mengundang kemurkaan Allah (swt). Sekarang engkau telah menetapkan gabenor yang berkuasa ke atas kami, di mana laki-laki kami dibunuh dan harta kami dirampas, oleh itu turunkanlah dia dari jawatannya itu. Jika tidak, kami akan bangkit.' Mendengar ucapan Sa'udah itu, Mu'awiyah lantas merasa amat marah lalu berkata : 'Kamu cuba menakut-nakutkan aku dengan kabilahmu, sekarang aku akan mengirimmu kepada gabenor itu dan terserah kepadanya untuk melakukan apa sahaja yang dia suka terhadapmu.'
Sa'udah terdiam seketika. Dia teringat sebuah peristiwa yang sangat membekas dalam sanubarinya. Dan secara spontan ia mengucapkan kata-kata : 'Sungguh, kurniaan Allah tercucur ke atas jiwa suci yang sekarang sedang terbaring dalam kubur dan dengan ketiadaannya, keadilan turut terkubur dalam bumi. Dia adalah penegak kebenaran dan hak, kebenaran menurutnya tidak mampu digantikan dengan apa jua. Hak dan keimanan telah dijalinkan dalam satu tempat.'
Mendengar ucapan tersebut, Mu'awiyah kebingungan lalu bertanya, 'Kamu sedang berbicara tentang siapa?.' Jawab Sa'udah, 'Tentang Imam Ali (as). Aku teringat suatu ketika, sewaktu aku pergi mengadapnya untuk mengadukan tentang karenah para 'amil zakat. Ketika aku tiba, baginda dalam keadaan siap sedia untuk memulakan solat. Akan tetapi baginda menangguhkannya sebaik sahaja melihat kedatanganku dan dengan ramahnya bertanya tentang maksud kedatanganku. Ketika aku menjelaskan aduanku, air mata bergenang di kelopak matanya. Baginda bersabda : 'Ya Allah ! Engkau Maha Mengetahui dan Maha Menyaksikan bahawa sama sekali aku tidak pernah memberi perintah kepada para petugasku agar mereka melakukan penganiayaan ke atas hamba-hambaMu.' Setelah itu Imam Ali (as) langsung menangani pengaduanku dan memecat para petugas yang mengumpulkan zakat yang terbukti telah bersikap aniaya.' "
Berdasarkan kisah ini, kita dapat melihat betapa sensitifnya Imam Ali (as) terhadap sebarang tindak tanduk yang zalim. Oleh kerana itulah, matlamat utama dari pemerintahan Imam Ali (as) ialah untuk menegakkan keadilan dan membela hak manusia. Baginya, pemerintahan dalam Islam merupakan sebuah media yang perlu diolah demi mewujudkan nilai-nilai Ilahi dan kemanusiaan. Oleh sebab itu, orang yang berkhidmat sebagai petugas dalam sebuah pemerintahan Islam, wajib mengerahkan segenap usahanya dalam melayani keperluan masyarakat. Inilah Imam Ali (as). Baginda hanya akan merasa puas menyaksikan sebuah masyarakat apabila harta, jiwa, citra dan kewibawaan setiap individu masyarakat itu benar-benar dilindungi agar setiap orang mampu menikmati ketenangan dan ketenteraman serta segala tugas individu dan sosial dapat ditunaikan dengan sempurna.

No comments: