Sunday, September 14, 2008

EVO MORALES USIR DUTA AMERIKA DI BOLIVIA

Duta Besar Amerika Syarikat di Bolivia, Philip Goldberg telah diperintahkan untuk meninggalkan negara tersebut oleh Presiden Evo Morales.
Morales menuduh Goldberg melakukan konspirasi untuk menentang demokrasi dan menyebarkan perpecahan di negara itu.
Jurucakap Jabatan Luar Negeri Amerika Syarikat menyatakan bahawa pihaknya telah menerima penolakan tidak rasmi itu dan berpandangan bahawa tuduhan yang dilemparkan terhadap Goldberd adalah tidak berasas sama sekali.
Bolivia telah diwarnai oleh pelbagai tunjuk perasaan besar akhir-akhir ini yang dianjurkan oleh pihak pembangkang kerana mengecam dasar ekonomi dan sosial Morales.
Tegasnya, Menteri Luar Negeri akan memaklumkan kepada Goldberg bahawa dia perlu meninggalkan negara Bolivia dengan segera.
Morales tidak mengemukakan apa-apa bukti untuk menguatkan tuduhannya namun mendakwa telah memperolehi sokongan pihak kerajaan.
Pengumuman itu dibuat setelah tercetusnya tunjuk perasaan selama hampir 2 minggu yang dilakukan oleh kumpulan-kumpulan yang menentang Morales.
Para penunjuk perasaan telah menutup jalan dan menduduki kilang-kilang di Wilayah Timur yang menjadi pilihan untuk membangunkan projek gas asli Bolivia.
Pihak pembangkang menginginkan autonomi yang lebih besar dan penguasaan ke atas pendapatan gas asli di wilayah mereka.
Mereka menentang rancangan Morales untuk memberi kekuasaan yang lebih meluas kepada warga peribumi dan komuniti miskin dengan melakukan reformasi tanah dan pembahagian kembali hasil pendapatan gas.
Baru-baru ini kerajaan Bolivia telah mengumumkan untuk mengirim tentera bagi melindungi sektor gas dan infrastrukturnya dari gangguan para penunjuk perasaan serta menjamin eksport ke negara-negara jiran.

No comments: