Friday, September 26, 2008

ISRAEL INGIN HANCURKAN NUKLEAR IRAN TAHUN INI !

Israel sedang serius menimbangkan untuk mengebom tempat-tempat nuklear Iran dalam tempoh terdekat. Namun, Presiden Amerika Syarikat George W Bush menolak permintaan Israel supaya memberi sokongan terhadap serangan tersebut.
Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert telah mengemukakan masalah itu kepada Bush dalam pertemuan peribadi mereka pada 14 Mei 2008 yang lalu.
Bush menyatakan bahawa dia tidak menyokong serangan itu kerana bimbang terhadap serangan balas terutama ke atas tentera-tentera Amerika Syarikat di Iraq dan Afghanistan. Bush juga cemas sekiranya Israel akan gagal menghapuskan fasiliti nuklear Iran.
Israel ingin memaksa diri tanpa dukungan Washington namun pesawat-pesawatnya tidak akan mampu sampai ke Iran tanpa melalui ruang udara Iraq yang dikuasai oleh Amerika.
Israel menganggap Iran sebagai ancaman terbesar kerana program nuklear Tehran. Presiden Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad juga berulang kali meramalkan bahawa negara Yahudi itu akan lenyap dari peta dunia.
Israel dan Amerika menuduh Iran berusaha memajukan senjata-senjata nuklear, sedangkan Tehran menafikan tuduhan tersebut dan menjelaskan bahawa program nuklearnya semata-mata digunakan untuk keperluan awam. Amerika dan Israel terus berkempen supaya program nuklear Iran dimusnahkan meskipun dunia memaklumi bahawa Israel merupakan satu-satunya negara di Timur Tengah yang memiliki senjata nuklear namun tidak pernah mengisytiharkannya.
Jurucakap Olmert, Mark Regev menyatakan, "Tuntutan Israel bagi menghalang Iran dari memiliki senjata-senjata nuklear telah dikemukakan dalam setiap pertemuan di antara Perdana Menteri Israel dan pemimpin-pemimpin luar negara. Israel menggunakan penyelesaian secara diplomasi untuk mengatasi masalah ini namun semua pilihan seharusnya dibuka di meja rundingan.
Jurucakap Majlis Keselamatan Kebangsaan Amerika, Gordon Johndroe menegaskan bahawa beliau tidak akan memberikan sebarang komentar mengenai kenyataan peribadi Presiden Amerika.

No comments: