Tuesday, September 23, 2008

AHMADINEJAD SEDIA BERDIALOG DENGAN CALON PRESIDEN AMERIKA SYARIKAT

Presiden Republik Islam Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad dalam wawancaranya dengan akhbar 'Los Angeles Times' menyatakan kesediaannya untuk berdialog dengan calon-calon Presiden Amerika Syarikat.
Tegasnya, "Kami adalah bangsa yang mengutamakan dialog, logika dan keadilan. Kami yakin ia amat bermanfaat bagi seluruh ummat. Kerajaan Amerika perlu mengadakan hubungan dengan negara-negara lain berdasarkan sikap saling menghormati."
Beliau juga menjelaskan, "Kerajaan Amerika bukan sekadar kalah dalam menghadapi bangsa Iran tetapi juga tewas di tangan bangsa Iraq, Afghanistan dan Palestin."
Ketika menyentuh isu nuklear Iran, beliau mengingatkan, "Berdasarkan dokumen yang terdapat di Badan Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), Iran merupakan negara yang paling banyak menjalinkan kerjasama dengan IAEA. IAEA sudah mengumumkan sebanyak 12 kali bahawa Iran tidak melakukan sebarang penyimpangan dalam program nuklearnya. Kita perlu melihat kepada fakta bahawa kerjasama di antara Iran dan IAEA adalah berdasarkan undang-undang dan kesepakatan dua hala. Iran merupakan satu-satunya negara yang telah melaksanakan seluruh perjanjiannya dengan IAEA."

No comments: