Monday, September 29, 2008

SAYYID HASAN NASRULLAH : HIZBULLAH TIDAK PERNAH MINTA IZIN SESIAPA UNTUK MENGANGKAT SENJATA

Pemimpin Tertinggi Hizbullah, Hujjatul Islam Sayyid Hasan Nasrullah, menganggap perjuangan bersenjata merupakan pilihan terakhir bagi rakyat Lebanon dan Palestin untuk mengambil semula kawasan yang diduduki oleh regim Zionis Israel. Kenyataan tersebut dikemukakan pada 27 September 2008 sempena majlis memperingati 'Hari al-Quds Sedunia' di Beirut Selatan.
Tindakan pencerobohan ke atas Baitul Maqdis dan tempat-tempat suci Islam dan Kristian oleh Zionis Israel merupakan penghinaan terbesar terhadap ummat Islam dalam tempoh satu abad terakhir.
Majlis memperingati 'Hari al-Quds Sedunia' pada tahun ini dianjurkan serentak dengan tarikh runtuhnya kepemimpinan Olmert sebagai Perdana Menteri di mana beliau turut terlibat secara langsung dalam peperangan selama 33 hari dengan Hizbullah di musim panas pada tahun 2006. Selepas berakhir peperangan 33 hari tersebut, Olmert sendiri mengakui bahawa mimpi untuk melaksanakan 'Israel Raya' telah berakhir. Dua tahun sebelumnya, bekas Perdana Menteri Israel, Benyamin Netanyahu juga mengemukakan kenyataan yang sama.
Sewaktu menyentuh tentang hasrat Amerika untuk melengkapkan sistem persenjataan ketenteraan Lebanon, Nasrullah menegaskan, "Terpulang kepada negara tersebut yang berperanan besar dalam mewujudkan negara haram Israel dan ia merupakan sebuah cadangan yang amat mengelirukan."
Nasrullah turut menyebut kebimbangan Amerika Syarikat dan Israel terhadap gerakan perjuangan rakyat Lebanon, "Hizbullah tidak pernah meminta izin dari mana-mana pihak untuk mengangkat senjata demi memperjuangkan kepentingan rakyat Lebanon."
Menurutnya lagi, "Meskipun program-program gerakan perjuangan rakyat bukan sekadar menjurus ke arah mewujudkan perang, namun andaikata berlaku serangan dari pihak Israel, maka Hizbullah akan membalas balas dengan dahsyat."
Beliau turut memberi amaran, "Sebelum ini, Olmert pernah mendakwa akan mengirim 5 hingga 8 batalion pasukan tentera untuk menyerang Lebanon namun saya ingin katakan bahawa sekalipun 9 batalion yang anda kirim, maka desa-desa dan kampung-kampung di Lebanon Selatan akan menjadi kuburan buat mereka." Allahu Akhbar!!!

No comments: