Sunday, September 28, 2008

SYRIA DIGEGAR SERANGAN PENGGANAS...17 ORANG AWAM TERBUNUH

17 orang awam terbunuh dan 14 orang cedera parah akibat letupan bom kereta di sebuah kawasan yang padat dengan penduduk berhampiran makam Sayyidah Zainab al-Kubra (as) yang terletak di selatan Damsyik.
Televisyen rasmi kerajaan Syria melarang pihak media asing untuk membuat liputan dan mengambil gambar di tempat kejadian bagi memudahkan proses pemeriksaan dan penyiasatan.
Syria termasuk negara di Timur Tengah yang amat stabil kerana memiliki sistem perisikan yang cukup mantap. Namun peristiwa ini membuktikan bahawa negara sekutu Iran itu akan bakal menjadi sasaran aksi-aksi keganasan daripada kumpulan al-Qaeda, kumpulan pembangkang atau kumpulan perisikan Mossad Israel.
Beberapa bulan lalu, Panglima Tentera Hizbullah Lebanon yang merupakan orang kedua yang paling diburu oleh Amerika Syarikat, Jeneral Emad Mughniah, gugur syahid akibat letupan bom yang diletakkan di sisi keretanya sebaik selesai menghadiri sebuah majlis di Pusat Kebudayaan Iran di Damsyik.
Beberapa hari lepas, sempena memperingati peristiwa 11 September, Ayman Zawahiri dalam pesanan videonya yang dikirim ke televisyen al-Jazeera mengancam akan menyerang Iran dan sekutunya.

No comments: