Tuesday, September 9, 2008

PRINSIP ASAS REVOLUSI ISLAM TIDAK AKAN MENGHALANG KEMAJUAN





Dalam pertemuan dengan 3 badan eksekutif dan para pegawai kerajaan Iran, pemimpin tertinggi Republik Islam Iran atau Rahbar, Ayatullah al-'Uzma Sayyid 'Ali Khamenei menyentuh beberapa perkara penting dan bersifat dasar. Antaranya :

  1. Penolakan total Republik Islam Iran terhadap kezaliman dan imperialisme menjadi punca utama permusuhan negara-negara kuasa besar dunia terhadap Republik Islam Iran.
  2. Berpegang teguh dengan prinsip asas Revolusi Islam tidak akan bertentangan dengan usaha untuk mencapai kemajuan.
  3. Musuh-musuh Iran sentiasa berusaha mempropagandakan bahawa Islam adalah sebuah agama yang menghalang sesuatu bangsa untuk mencapai kemajuan namun sebaliknya kemajuan yang dicapai oleh Iran adalah berkat daripada pelaksanaan ajaran Islam yang sebenar.
  4. Kemajuan yang dicapai oleh Iran dalam bidang sains dan teknologi amat besar sekali. Iran ketika ini merupakan salah sebuah dari negara yang memiliki teknologi tinggi. Contoh dari kemajuan sains dan teknologi yang berjaya dicapai oleh Iran adalah teknologi nuklear.
  5. Selain daripada itu, Iran turut mengalami kemajuan yang pesat dalam meningkatkan kesejahteraan masyarakat.

Dalam pertemuan tersebut juga, Presiden Republik Islam Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad yang turut berucap menyatakan bahawa sistem pemerintahan Islam memperoleh kedudukan dan perhatian di seluruh dunia meskipun para musuh Islam berusaha gigih dalam melancarkan propaganda anti Islam, tekanan politik dan ekonomi. Tegasnya, para pegawai kerajaan Iran dengan penuh kesedaran dan keimanan yang tinggi serta cintakan perpaduan akan sentiasa mempertahankan nilai-nilai Islam.

No comments: