Tuesday, September 16, 2008

SHIMON PEREZ : ISRAEL MILIKI KEKUATAN AKAL FIKIRAN

Sempena memperingati 60 tahun angkatan bersenjatanya, Israel menganjurkan pameran senjata terbesar dalam sejarahnya di Tel Aviv. 3 orang pemimpin tertinggi Israel berpidato dan setiap seorang telah mengemukakan surat secara berasingan yang bakal ditujukan kepada 3 buah negara iaitu Iran, Hizbullah dan Hamas.
Pemidato pertama adalah Shimon Perez, Presiden Israel. Dalam pidatonya, Shimon mengatakan, "Negara-negara musuh Israel memiliki kekuatan minyak sedangkan Israel memiliki kekuatan akal fikiran. Minyak adalah sebuah anugerah tanpa usaha sementara teknologi adalah hasil kerja akal yang cerdas. Sekiranya perlu dibuat pilihan, maka Israel akan memilih akal yang cerdas."
Ehud Olmerd adalah pemidato kedua. Perdana Menteri yang bakal berundur kerana isu rasuah itu mengatakan bahawa Israel akan melakukan apa sahaja usaha dan tindakan bagi melancarkan serangan ke atas Iran.
Sementara itu pemidato ketiga, Ehud Barak, Menteri Pertahanan Israel secara terang-terangan memberi ancaman keras terhadap Iran.
Dalam pameran tersebut, semua jenis persenjataan dan peralatan mengintip satelit dan pesawat tempur tercanggih telah dipamerkan. Israel adalah negara pengeksport senjata ke-5 terbesar di dunia.

No comments: