Friday, July 3, 2009

ROGOL : 90% KES LIBATKAN PELAJAR BAWAH 16 TAHUN

KUANTAN – Mengejutkan! Perangkaan Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang menunjukkan kira-kira 90 peratus kes jenayah rogol dan seksual di kalangan murid sekolah di negeri ini melibatkan pelajar berusia di bawah 16 tahun.
Ketika mendedahkan perkara itu, Ketua Polis Pahang, Datuk Robiah Abdul Ghani berkata, dalam tempoh lima bulan pertama tahun ini, sebanyak 89 kes jenayah rogol melibatkan remaja sekolah direkodkan.
Apa yang membimbangkan ialah, kes tersebut menunjukkan peningkatan pada setiap tahun sejak 2005 lalu. Kita perlu tahu puncanya sama ada disebabkan sikap ibu bapa yang tidak kisah membiarkan anak di luar sehingga pukul 12 tengah malam, agama atau moral dan sebagainya,” katanya kepada pemberita di sini baru-baru ini.
Beliau menyatakan demikian selepas menghadiri Mesyuarat Majlis Permuafakatan Tindakan Antara Jabatan Pelajaran Pahang (JPP) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) Bagi Mencegah Jenayah Melibatkan Murid Sekolah di JPP di sini.
Menurut Robiah, dalam sesuatu kes jenayah seksual bawah umur, sama ada mangsa memberi persetujuan ataupun tidak, ia masih disifatkan sebagai rogol.
Robiah berkata, selain jenayah seksual, penglibatan remaja sekolah dalam penyalahgunaan dadah turut menunjukkan peningkatan sebanyak 330 peratus daripada hanya tiga kes pada Januari hingga Mei 2008 kepada 13 kes untuk tempoh yang sama tahun ini.

1 comment:

faizassyirazi said...

Tiada apa yg perlu diterkejutkan.
Inilah 'hasil' apabila sistem xikut cara Islam.
Amerike tersenyum puas.xperlu susah2 nak serang sebab masyarakat mmg dah rosak.