Wednesday, May 13, 2009

475 DAFTAR CALON PRESIDEN IRAN

*Gambar : Dari atas kiri, ikut arah jam : Mahmoud Ahmadinejad, Mir Hossein Mousavi, Mohsen Rezai dan Mehdi Karoubi.

TEHERAN - Sebanyak 475 penduduk Iran sudah mendaftarkan diri sebagai calon presiden, kata Ketua Jawatankuasa Pilihan Raya Iran, Kamran Daneshjoo.
"Daripada 475 yang menandatangani dokumen sebagai calon, 433 merupakan lelaki manakala wanita sebanyak 42 orang," katanya lagi.
Empat calon utama dalam pilihan raya itu yang akan diadakan pada 12 Jun depan ialah Presiden Dr Mahmoud Ahmadinejad, bekas Perdana Menteri, Mir Hossein Mousavi, bekas Speaker Parlimen, Hujjatul Islam Syeikh Mehdi Karroubi dan bekas Ketua Pengawal Revolusi, Mohsen Rezai. Bagaimanapun, hanya sebahagian kecil calon dijangka dibenarkan bertanding. Majlis Pengawal Iran akan meneliti dan menyaring calon sebelum memutuskan siapa yang layak bertanding.
Pada 2005, majlis itu meluluskan hanya lapan calon daripada 1,014 orang yang mendaftarkan diri bertanding pada pilihan raya presiden. Kamran berkata, calon paling tua yang mendaftarkan diri ialah seorang lelaki berumur 86 tahun manakala seorang remaja berusia 19 tahun merupakan calon paling muda.
Berdasarkan perlembagaan Iran, calon-calon bertanding perlu mempunyai latar belakang politik dan agama, memegang kerakyatan Iran dan percaya terhadap prinsip Republik Islam serta agama rasmi negara itu. Calon-calon juga perlu berumur sekurang-kurangnya 18 tahun tetapi had umur lanjutan tidak ditetapkan. Nama-nama calon yang berjaya bertanding akan diumumkan pada 20 dan 21 Mei depan.

No comments: